ضعف مشاوران مدرسه در هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش گفت: مشاوره مدرسه باید ۵۰ درصد از ساعت کار خود را با معاونت آموزش متوسطه کار کنند تا به بحث هدایت تحصیلی بپردازند.

به گزارش سبکی نو، حمید یزدانی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اینکه براساس سند تحول بنیادین هدایت تحصیلی امری فرایندی است نه نقطه‌ای، توضیح داد: در حال حاضر نظام جامعی را تحت عنوان نظام راهنمایی و مشاوره تدوین کرده‌اند، اما حلقه‌های مفقوده‌ای در این بین وجود دارد.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر ادعا می‌شود که معاونت پرورشی در بحث هدایت تحصیلی ناموفق بوده، دلیلش همین حلقه‌های مفقوده است و اگر ما هم در آن قسمت مسئولیت هدایت تحصیلی را برعهده داشتیم همین اتفاق می‌افتاد. نکته این است که باید حلقه‌های مفقوده را پیدا کنیم.

یزدانی با بیان اینکه مشاوره، محور هدایت تحصیلی دانش آموزان است، تاکید کرد: در کنار مشاوران هدایت تحصیلی باید شرکای این امر پا پیش بگذارند. به عنوان مثال معلمان باید وارد کار شوند.

وی تاکید کرد: معلمان در متوسطه اول ۳۰ ساعت در هفته سرکلاس می‌روند و لازم است شرایطی داشته باشند که در کلاس تدریس هدایت تحصیلی دانش آموزان را فراموش نکنند که امروز این اتفاق نمی‌افتد و دلیلش این است که معلمان می‌گویند من ذیل معاونت متوسطه هستم و وظیفه هدایت تحصیلی برعهده من نیست و در شرح وظایفم هم نبوده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش باید در معاونت آموزش متوسطه بحث هدایت تحصیلی را پیگیری کند تا به نتیجه مطلوب برسیم اظهار کرد: از آنجایی که هدایت تحصیلی امری فرایندی است و نه نقطه ای، باید از اول ابتدایی شروع شود و تا سال ششم ابتدایی ادامه پیدا کند و بعد زمانی که دانش آموز به متوسطه اول رسید، معاونت ابتدایی پوشه کار دوره ابتدایی دانش آموز را به ما در دفتر آموزش متوسطه اول تحویل دهد و از پایه هفتم با آموزش‌هایی که در راستای مهارت آموزی و آشنایی دانش آموزان با رشته‌های مختلف ارائه می‌شود، دانش آموز را تا پایه نهم پیش ببریم و بعد در پایان پایه نهم متوسطه با شناختی که از توانایی‌ها و ویژگی‌های دانش آموز به دست آورده ایم، او را هدایت کنیم که در چه شاخه‌ای درس بخواند و بعد او مثلا به شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته الکترونیک سوق داده می‌شود.

وی یادآور شد: پس نیم رخی از دوران تحصیل و وضعیت دانش آموز باید طی سال‌ها ایجاد شود که حلقه‌های مفقودی که توضیح دادم موجب می‌شود به درستی شکل نگیرد.

یزدانی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه می‌دانیم در تعداد مشاوران مدرسه کمبود داریم، نقش مشاوره در مدرسه حتما باید به این صورت باشد که ۵۰ درصد از ساعت کار خود را باید با معاونت آموزش متوسطه کار کنند تا به بحث هدایت تحصیلی بپردازند و ۵۰ درصد باقی مانده از وقت خود را به معاونت پرورشی پیرامون آسیب‌های اجتماعی اختصاص دهند.

وی تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی و هدایت تحصیلی هر دو مهم است و نباید یکی از آن‌ها فدای دیگری شود.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش در مورد تدوین برنامه توسعه هفتم و نیازهای قانونی که لازم است در شرایط تدوین به آن توجه شود، توضیح داد: در برنامه چهارم، پنجم و ششم قوانینی در خصوص مهارت آموزی دانش آموزان داریم، اما با دست خالی که نمی‌توان مهارت آموزی کرد. در برنامه درسی ملی محیط‌های یادگیری برای ما اهمیت دارد و کلاس تنها موقعیت محسوب نمی‌شود.

یزدانی با اشاره به کارگاه‌های مهارت آموزی در مدارس اظهار کرد: ما کارگاه‌هایی داریم به اسم کارگاه کار و فناوری، کارگاه فرهنگ و هنر، آزمایشگاه علوم و ریاضیات. ما ریاضیات را فقط منوط به کلاس و تخته و گچ می‌بینیم در حالی که اینطور نیست و واقعا به آزمایشگاه و دست سازه‌های ریاضی نیاز داریم تا فهم عمیق‌تری نسبت به ریاضی اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه علاوه بر دو درصد سهم آموزش و پرورش که غالبا به متوسطه دوم فنی و حرفه‌ای اختصاص داده می‌شود، باید بخش قابل توجهی از آن را به متوسطه اول اختصاص دهند تا لااقل دانش آموز حداقل با برخی حرفه‌ها و پاره کارگاه‌ها آشنا شود تا بتواند رشته و شغل خود را بهتر انتخاب کند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش افزود: ما در متوسطه اول سه ماموریت داریم؛ هویت یابی، استعدادیابی و هدایت تحصیلی و نباید هیچ کدام از این سه مورد را فراموش کرد؛ اگر می‌خواهیم استعدادیابی کنیم باید موقعیتش را برای دانش آموزان فراهم کنیم. بدون کارگاه و آزمایشگاه مدام می‌خواهیم دانش آموز و معلم سرکلاس بروند و نه معلم در این شرایط می‌تواند استعداد دانش آموزش را کشف کند و نه برای دانش آموز تمرین مسئله رخ می‌دهد.

یزدانی یادآوری کرد: محورها و ردیف بودجه‌های اختصاصی برای هویت‌یابی در متوسطه اول باید اختصاص داده شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید