برگزاری دو آزمون و یک بار حق انتخاب

کنکور

رئیس سازمان سنجش گفت: داوطلبان کنکور موظف به تکمیل سوابق تحصیلی هستند تا از 40 درصد تأثیر این بخش در کنکور بی‌بهره نمانند.

به گزاش سبکی نو، دکتر عبدالرسول پور عباس اظهار داشت: آزمونی که به‌عنوان کنکور برگزار می‌کنیم مستقل از همه است و داوطلب بر اساس این نمره و سوابق تحصیلی موفق به قبولی در دانشگاه می‌شود.

وی ادامه داد: هر داوطلب تا چهار آزمون معتبر می‌تواند در پرونده‌اش داشته باشد و بر اساس سوابق تحصیلی‌اش در آزمون شرکت کند و اگرسال‌های بعد هم در آزمون شرکت نکرد، این نمره برای او فیریز می‌شود.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: باوجود امکان شرکت در 4 آزمون معتبر، اما پذیرش در دانشگاه یک‌بار خواهد بود که به زمان انتخاب رشته داوطلب مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در رشته‌های پرطرفدار هیچ ظرفیت خالی نداریم افزود: معمولاً ظرفیت خالی رشته‌های دانشگاهی مربوط به رشته‌های کم طرفدار است و همین‌الان در رشته‌های مقطع کاردانی با بیش از 90 درصد  ظرفیت خالی مواجه ایم.

پور عباس یادآور شد: داوطلبی که امسال در کنکور شرکت کرده و رتبه آن زیر 15000 بوده حتماً انتخاب رشته کرده است، اما داشتیم داوطلبی قصد داشته در یک‌رشته خاص و در یک دانشگاه خاص قبول شود و باوجود رتبه زیر پانزده هزار، انتخاب رشته نکرده است.

وی تأکید کرد: رشته‌های مطلوب و پرطرفدار ما بدون قبولی نمانده است و در این رشته‌ها ظرفیت خالی نداریم.

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: دو آزمون در دو زمان مختلف داریم و یک پذیرش در خردادماه سال 1402.

وی اذعان داشت: نوبت اول ثبت‌نام آزمون سراسر 8 تا 14 آبان 1401 است که آزمون آن در 29 و 30 دی برگزار می‌شود و هیچ اجباری برای شرکت وجود ندارد و داوطلب در صورت عدم شرکت در آزمون، هیچ امتیازی را از دست نمی‌دهند؛ اما می‌توانند برای دست‌گرمی و سنجش خودش در آن شرکت کند.

پور عباس اضافه کرد: 15 تا 21 فروردین سال آینده (1402) دومین زمان ثبت‌نام برای مرحله دوم کنکور است و شرکت در این مرحله الزامی است. از سوی دیگر افرادی می‌توانند در این مرحله ثبت‌نام کنند که یا محصل سال دوازدهم باشد و یا فارغ‌التحصیل.

وی خاطرنشان کرد: 40 درصد سابقه تحصیلی و 60 درصد آزمون در قبول کنکور تأثیر قطعی دارد.

رئیس سازمان سنجش تأکید کرد: داوطلبی که سال دوازدهم است باید 40 درصد سابقه تحصیلی را داشته باشد و اگر نداشته باشد، خودش مقصر است که ایجاد سابقه نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که آموزش و پروش آزمون می‌گیرد، داوطلب موظف به شرکت و ایجاد سابقه تحصیلی است. درصورتی‌که آموزش‌وپرورش آزمون را برگزار و داوطلب در آن شرکت نکند، نمره‌اش صفر و در 40 درصد سابقه تحصیلی‌اش مؤثر است. مثلاً ریاضی شرکت نکرده و سابقه ریاضی ندارد، ولی در بقیه آزمون‌های واحدهای درسی شرکت کرده و سابقه تحصیلی درست کرده است؛ در این حالت سابقه درس ریاضی برای آن لحاظ نشده و از 40 درصد سابقه‌اش کسر می‌شود.

گفتنی است، داوطلب آزمون سراسر از هشتم تا 14 آبان ماه فرصت دارند تا برای مرحله اول کنکور دومرحله‌ای 1402 از طریق سامانه سازمان سنجش ثبت‌نام کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید