تکنیک پومودورو: مدیریت زمان با گوجه فرنگی!

تکنیک پومودورو

روانشناس‌ها اعتقاد دارن که انتخاب‌های آدم خیلی توی زندگیش تاثیر میذاره و برای مدیریت کردن تنش‌ها و بحران‌هایی که برای هر آدمی اتفاق میوفته، این انتخاب‌های اون فرده که حرف اول رو میزنه.

فیلسوف‌ها که آدم‌های گنده‌ای به حساب میان، اعتقاد دارن که تمامی انتخاب‌های یک انسان، رفتارش محسوب میشه و این رفتارهای آدم هاست که مسیرشون رو عوض میکنه.

یکی از اون رفتارها که خیلی داره به انسان مدرن امروزی کمک میکنه تکنیک پومودورو هست. نمیدونی چه ربطی داره؟

اشکال نداره! توی این مقاله بهت میگیم تکنیک پومودورو چیه و چجوری کارها رو راحت میکنه.

پومودورو چیه؟

تکنیک زمان بندی پومودورو (Pomodoro) توسط آقای فرانچسکو چیریلو که یه مهندس ایتالیایی هست، ایجاد شد. جالبه بدونی که Pomodoro در زبان ایتالیایی یعنی “گوجه فرنگی”!

جلوتر بهت میگیم داستان گوجه توی مدیریت زمان چیه.

با این تکنیک به جای این که ساعت‌های طولانی، بی‌وقفه درس بخونی، در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، متمرکزتر درس میخونی؛ به این ترتیب درصد حواس پرتی و خستگی ذهنت به شدت میاد پایین و در عوض حین مطالعه یا کار، تمرکز بیشتری خواهی داشت و در نهایت بازده عملکردت هم بالاتر میره.

حالا گوجه چیه این وسط؟

فرانچسکو وقتی که تکنیک پومودورو رو برای خودش اجرا میکرد از یه تایمر کوچیک که شکل گوجه بود استفاده میکرد؛ همین شد که اسم این تکنیک شد پومودورو یا گوجه فرنگی!

همین قدر ساده و حتی بی مزه!

این تکنیک با در نظر گرفتن استراحت‌های کوتاه بین بازه‌های زمانی 25 دقیقه‌ای، باعث بهتر مدیریت کردن انرژی و زمان میشه. این روش به خصوص برای کارهای طولانی و مستمر مثل مطالعه درس‌های سنگین یا خسته کننده برای کنکور و امتحان خیلی موثره.

ادامه بده تا این روش رو بهت آموزش بدیم.

چطوری با پومودورو زمان بندی کنیم؟

مدیریت زمان

آقای چیریلو میگه شما برای مدیریت بهتر زمانت و بالا بردن تمرکز و بازده ذهنت حین درس خوندن یا کار کردن، بیا این کار رو بکن:

هر کاری که میخوای انجام بدی رو به بازه‌های 25 دقیقه‌ای تقسیم کن. یعنی چی؟

یعنی مثلا قراره امروز 1 فصل ادبیات بخونی و تست بزنی.

برای خوندن این درس، اول بیا تایمرت رو تنظیم کن روی 25 دقیقه یا یه اپلیکیشن مخصوص تکنیک پومودورو دانلود کن تا خودش این کارو برات انجام بده.

حالا توی این 25 دقیقه فقط روی کاری که قراره انجام بدی تمرکز کن؛ اگه احیانا بینش حواست پرت شد، یادداشت کن که چه چیزی حواست رو پرت کرده و برگرد سر کار.

در این تکنیک به هر بازه 25 دقیقه‌ای میگیم “پومودورو”.

بعد از هر پومودورو، 5 دقیقه باید استراحت کنی و بعد از 4 پومودورو (100 دقیقه) میتونی 15 دقیقه استراحت کنی.

بعد از 4 پومودورو و استراحت 15 دقیقه‌ای، دوباره چرخه رو از اول شروع کن؛ یعنی بعد از هر پومودورو دوباره 5 دقیقه استراحت کن و یه چرخه دیگه رو کامل کن.

راز موفقیت با این روش، اینه که در حین یک پومودورو هیچ کاری به جز اون وظیفه‌ای که مشخص کردی انجام ندی؛ مثلا اگه یه پومودورو برای چک کردن شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفتی و کارت زودتر از یک پومودورو تموم شد، در اون پومودورو هیچ کار دیگه‌ای انجام نده.

به عبارتی سعی نکن مولتی تسک باشی!

یه نکته دیگه اینه که شرایط لازم رو فراهم کن که یه پومودورو کامل طی بشه و قطعش نکنی؛ مثلا در اتاق رو ببند و گوشی موبایلت رو سایلنت کن. وسایل لازم برای درس خوندن یا هر کاری که انجام میدی رو کنار دستت بذار تا مجبور نشی بین هر پومودورو دنبال وسایلت بگردی.

نکته مهم بعدی هم اینه که استراحت‌های بین پومودوروها رو حذف نکن! راز این تکنیک همین استراحت‌هاست که باعث میشه ذهنت انرژی و تمرکزش رو بازیابی کنه؛ بنابراین در استراحت‌های بین پومودوروها، دقیقا استراحت کن، یه نوشیدنی بخور یا یکم نرمش کن. بهتره که در این زمان شبکه‌های اجتماعی رو چک نکنی و یه پومودوروی خاص برای این کار در نظر بگیری.

اپلیکیشن های کاربردی برای اجرای تکنیک پومودورو

گرچه برای اجرای این تکنیک، لازم نیست حتما ابزار خاصی داشته باشی و یه تایمر یا قلم و کاغذ کافیه، اما چندتا اپلیکیشن هست که کار شما رو راحت‌تر میکنه:

4 اپلیکیشن پومودورو برای اندروید:

3 اپلیکیشن پومودورو برای آیفون:

 

توصیه سبکی نو به شما اینه که این تکنیک رو برای همه جنبه‌های زندگی استفاده نکنید تا زندگی شما حالت ماشینی و مکانیکی به خودش نگیره؛ برای فعالیت‌هایی مثل غذا خوردن و خوابیدن لازم نیست از پومودورو استفاده کنید. در عوض برای درس خوندن، انجام دادن پروژه‌ها، مطالعه کتاب‌های غیر درسی و … این روش رو به کار ببرید؛ فعالیت‌هایی که ممکنه چالش برانگیز و استرس‌زا باشن.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید