پردرآمدترین رشته های تجربی: معرفی 8 شغل پولساز در رشته تجربی

پردرآمدترین رشته های تجربی

برای همه ما مهم است که از رشته تحصیلی خود درآمد بالایی داشته باشیم؛ احتمالا به همین دلیل هم هست که شما به سراغ این مقاله آمده‌اید تا با پردرآمدترین رشته های تجربی آشنا شوید. چه کسی از درآمد بالا بدش می‌آید؟!

خب این کلیشه‌هایی که می‌گویند درآمد را کاری نداشته باش و به علاقه‌ات برس را کاری نداریم؛ ما اینجاییم تا مستقیم درباره پردرآمدترین رشته های تجربی حرف بزنیم! علاقه و اینها به کنار.

رشته تجربی در دبیرستان؛ کمی با این رشته آشنا شویم!

حتما می‌دانید که انتخاب رشته در دبیرستان اهمیت بسیار بالایی دارد و می‌توان گفت که بخش بزرگی از آینده دانش آموزان بسته به انتخاب رشته‌ای است که در دبیرستان انجام می‌دهند.

در حال حاضر یکی از رشته‌هایی که بیشترین دانش آموز را دارد، رشته تجربی است.

جالب است بدانید که این رشته در حال حاضر در میان دختران، طرفداران بیشتری دارد، اما بحث را جنسیت زده نمی‌کنیم! اگر پسر هم هستید این رشته را بخوانید و بروید جلو!

در سه سال دبیرستان رشته تجربی به خواندن کتاب‌های زیست شناسی، زمین شناسی، فیزیک، ریاضی و شیمی که دروس اختصاصی هستند، مشغول خواهید بود. علاوه بر دروس اختصاصی باید به مطالعه دروس عمومی (ادبیات، زبان انگلیسی، دین و زندگی، عربی) که در همه رشته‌ها یکسان هستند هم بپردازید.

کنکور تجربی؛ خوان هفتم قبل از درآمد بالا!

درآمد از رشته تجربی

همینجا صبر کنید!

الکی که نمی‌شود به درآمد بالا رسید! بالاخره هر گنجی، رنجی هم دارد!

معمولا بچه‌هایی که در دبیرستان تجربی می‌خوانند، با هدف پزشک یا دندان پزشک شدن وارد این رشته می‌شوند و برای این که بتوانند در پردرآمدترین رشته های تجربی تحصیل کنند، وارد پررقابت‌ترین حوزه کنکور ایران می‌شوند که کنکور تجربی است!

برای این که بتوانید از کنکور تجربی سربلند بیرون بیایید باید تمرکزتان را در این دوره بالا ببرید و اگر مشکلاتی مثل زیاد خوابیدن، به موقع بیدار نشدن، عقب ماندن از برنامه و اینها دارید، باید حتما قبل از کنکور تجربی آنها را برطرف کنید تا از پس این غول بی شاخ و دم بر بیایید!

البته برای این کار لازم نیست مانند هزاران دانش آموز دیگر میلیون‌ها تومان هزینه به مشاورهای گران قیمت پرداخت کنید؛ می‌توانید با یک قدم هوشمندانه، سبکی نو را امتحان کنید و از همکلاسی‌هایتان جلوتر بیفتید! هم برای کنکور تجربی آماده می‌شوید، هم هزینه‌های بیهوده خرج نمی‌کنید!

پردرآمدترین رشته های تجربی در ایران کدام است؟

برسیم به بحث اصلی خودمان!

در این قسمت ما پردرآمدترین رشته های تجربی را به شما معرفی می‌کنیم.

پیشنهاد سبکی نو: شغل های رشته تجربی

بازار کار رشته پزشکی؛ درآمد بالا شایعه است یا واقعیت؟!

همان طور که حدسش را می‌زدید، یکی از پردرآمدترین رشته های تجربی پزشکی است.

این رشته علاوه بر جایگاه اجتماعی بالا، درآمد خوبی هم دارد.

در حال حاضر درآمد پزشکان بسته به تخصص، تحصیلات، میزان مهارت پزشکان در جراحی کردن، محل کار و… متغیر  است، اما به طور کلی درآمد این رشته کم نیست و پزشکان درآمد نسبتا بالایی دارند؛ البته این امر به مطب و محلی که فعالیت می‌کنند هم بستگی دارد.

بازار کار رشته دندانپزشکی؛ پرطرفدارترین رشته تجربی

یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار در میان داوطلبان رشته تجربی، دندانپزشکی می‌باشد. این رشته نیز از درآمد خوبی برخوردار است و روز به روز به علاقه‌مندان این رشته افزوده می‌شود.

درآمد دندانپزشکان بسته به میزان تخصص آن ها در زمینه‌های مختلف (ایمپلنت، لمینت، ارتودنسی و…) نیز تغییر پیدا می‌کند.

با وجود اینکه بخشی از درآمد دندانپزشکان صرف امور مختلفی مثل خرید مواد اولیه می‌شود، اما با این وجود درآمد بالایی دارند.

بازار کار داروسازی؛ تنوع بالا در انتخاب و درآمد!

داروسازی از دیگر رشته‌های حوزه علوم تجربی است که علاقه‌مندان مختص به خود را دارا می‌باشد. درآمد افرادی که از رشته داروسازی فارغ التحصیل می‌شوند نیز بسته به اینکه در کدام یک از بخش‌ها مشغول به کار شوند نیز متفاوت است.

افراد پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در شرکت‌های مختلف، کارخانه داروسازی، داروخانه شخصی، آزمایشگاه‌های تولید دارو و… مشغول به کار شوند.

بر اساس مقاله High-Paying Career Choices for Medical Doctors در مجله indeed داروسازی حتی در خارج از ایران هم یکی از مشاغل پردرآمد رشته تجربی است.

بازار کار دامپزشکی؛ یک رشته رو به رشد!

داوطلبانی که علاقه‌مند هستند در زمینه درمان و زندگی حیوانات مختلف تخصص داشته باشند می‌توانند رشته دامپزشکی را انتخاب کنند. وظیفه‌ای که بر عهده دامپزشکان می‌باشد مراقبت و درمان حیوانات است.

با افزایش حیوانات خانگی نیاز به دامپزشکان، روز به روز در حال افزایش است؛ به همین جهت درآمد افرادی که در این حوزه کار می‌کنند نیز افزایش یافته است. خلاصه باید گفت که بازار کار افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند رونق گرفته و روز به روز بهتر می‌شود.

رشته فیزیوتراپی؛ درآمد بالا و بازار کار  گسترده

از رشته‌های پیراپزشکی که  امروزه درآمد خوبی را به خود اختصاص داده است می‌توان از رشته فیزیوتراپی نام برد. با توجه به افزایش کارهای اداری و افزایش سن پیری در ایران این رشته تا چند سال آینده رونق چشمگیری خواهد داشت. افرادی که در این حوزه مشغول به کار می‌شوند می‌توانند در بیمارستان‌ها و فدراسیون‌های ورزشی و مراکز توانبخشی مشغول به کار شوند.

هوشبری و اتاق عمل

هوشبری و اتاق عمل از دیگر رشته‌های پیراپزشکی است که به نسبت دیگر رشته‌ها از درآمد خوبی برخوردار می‌باشد. افرادی که در این رشته از مهارت کافی برخوردار هستند، می‌توانند در بیمارستان‌های مختلف مشغول به کار شوند و درآمد به نسبت خوبی را کسب کنند.

درآمد بالا بدون نگرانی برای بیکاری؛ علوم آزمایشگاهی!

رشته علوم آزمایشگاهی و زیر شاخه‌های مربوط به این رشته می‌تواند درآمد خوبی را در اختیار متخصصان این حوزه قرار دهد. علوم آزمایشگاهی در میان رشته‌های پیراپزشکی از پردرآمدترین رشته‌ها محسوب می‌شود. داوطلبان این رشته بعد از فارغ التحصیلی معمولا دغدغه و نگرانی نسبت به عدم وجود کار، ندارند.

بازار کار رشته پرستاری

از دیگر رشته‌های پرطرفداری که در میان شرکت کنندگان رشته تجربی می‌توان نام برد، رشته پرستاری است. مراقبت از افراد بیمار در داخل بیمارستان به عهده پرستاران می‌باشد. افراد مشغول در این حوزه می‌توانند درآمد خوبی را در میان رشته‌های پیراپزشکی دیگر کسب نمایند.

9 شغل پولساز رشته تجربی

تا اینجای مقاله با رشته‌های پردرآمد تجربی آشنایی شدیم، اما بهترین رشته‌های پولساز تجربی کدام است؟

تحصیل در پرطرفدارترین رشته‌های تجربی کار چندان آسانی نیست و به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. نحوه پذیرش شما در رشته‌های تحصیلی پردرآمد تجربی نیاز به سخت کوشی بالایی دارد.
به هر حال ما 9 مورد از پردرآمدترین رشته های تجربی را در عکس زیر آورده‌ایم:

پولسازترین شغل های تجربی

درست است که ما در این مقاله درباره بهترین‌ها صحبت کرده‌ایم، اما هر یک از شما شرکت کنندگان عزیز باید شخصیت خود را در زمان انتخاب رشته در نظر داشته باشد.

در واقع زمانی که شما قصد انتخاب رشته دارید باید به نکات بسیاری توجه داشته باشید و غرق رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی نشوید. سعی کنید بر اساس استعداد و توانایی‌هایی که دارید رشته مناسب خود را انتخاب کنید.

رشته‌ های تجربی در دانشگاه

قطعا تا به الان درباره رشته‌های برتر گروه علوم تجربی شنیده‌اید. در علوم تجربی سه رشته دانشگاهی وجود دارد که نسبت به دیگر رشته‌ها اهمیت و برتری بیشتری دارند.
در درجه اول رشته پزشکی، درجه دوم دندان‌پزشکی و در درجه سوم رشته داروسازی اهمیت بالایی دارند، اما ذکر این مطلب بدین معنا نیست که دیگر رشته‌ها اهمیت و کاربرد چندانی ندارند.
عوامل مختلفی باعث می‌شود که افراد قبولی در این سه رشته را هدف اصلی خود قرار دهند. از جمله دلایل مختلفی که موجب می‌شود دانش آموزان به سراغ این سه رشته بروند، شامل:

  1. علاقه‌مند بودن به این سه رشته
  2. بازار کار خوبی که نسبت به دیگر رشته‌های تحصیلی دارد
  3. سطح درآمد بالا
  4. جذب سریع دانشجویان فارغ التحصیل شده
  5. اشباع نشدن این سه رشته

سوالات متداول درباره پردرآمدترین رشته های تجربی

1- رشته های پردرآمد تجربی فقط شامل پزشکی هستند؟
خیر، رشته‌های دیگری مثل فیزیوتراپی، اتاق عمل و هوشبری هم  از رشته‌های پولساز هستند.

2- در نظر گرفتن شخصیت در زمان انتخاب رشته مهم است؟
بله!
بهتر است که با رفتن پیش یک مشاور تحصیلی از ویژگی‌های شخصیتی خودتان مطلع شوید و ببینید برای چه رشته‌ای ساخته شده‌اید.
3- چه دلایلی باعث می شود که دانش آموزان از علاقه خود دست بکشند و به سراغ رشته های پردرآمد بروند؟
موارد مختلفی هستند اما خب بسته به این که در کدام کشور زندگی می‌کنید هم تاثیر دارد مثلا در ایران درآمد آن رشته برای دانش آموز و حتی خانواده اهمیت زیادی دارد.

سخن پایانی

دقت داشته باشید که برای تحصیل در رشته‌های مختلفی به خصوص رشته‌های برتر و پرطرفدار علوم تجربی باید از روحیه قوی برخوردار باشید و توانایی سپری کردن مسیرهای طولانی و سخت را داشته باشید. همچنین باید بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید و ساعات مطالعه مناسبی داشته باشید.

اگر در تنظیم ساعت مطالعه برای کنکور تجربی مشکل دارید می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند روزشمار و چرخه دمینگ عملکرد خود را بهبود دهید. چرخه دمینگ به طور خلاصه یکی از ابزارهای مفید برای کنکوری‌ها است که به برنامه ریزی، عمل کردن به برنامه و چک کردن نتایج و بازدهی کمک می‌کند و به مرور آن را بهتر می‌کند. این ابزار را می‌توانید در اپلیکیشن کنکور سبکی نو پیدا کنید.

2 دیدگاه‌ها

    • سلام سارای عزیز. رتبه شما برای قبولی در این رشته به عوامل زیادی مثل شهر، دانشگاه و وضعیت داوطلبان رقیب تون بستگی داره. پیشنهاد میکنم مقاله کارنامه قبولی پزشکی رو بخونید و برای کسب اطلاعات کامل تر حتما با مشاوران ما در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید