همه چیز درباره رشته علوم تجربی

رشته علوم تجربی

تا به حال درباره چیزهای کشف نشده این دنیا فکر کرده‌اید؟ این که واقعا هر چیزی در این دنیا اتفاقی نیست و علتی پشت آن است؟ بعضی از این اتفاق‌ها با علوم تجربی کشف و راهکار برای آنها داده شده‌اند. ولی این علم که به شکل رشته علوم تجربی درآمده است دقیقا چیست؟ آیا چیزی فراتر از بدن انسان است؟

بله، رشته تجربی مانند یک سفر هیجان انگیز است که روحیه گردشگری می‌خواهد! پس بیایید ببینیم رشته علوم تجربی چیست و چه چیزی دارد که انقدر همه به سمت آن می‌روند؟! این رشته چه ویژگی‌هایی دارد که طیف وسیعی از رشته های تجربی به واسطه آن انتخاب می‌شوند؟

رشته علوم تجربی؛ تجربه سفر از دنیای مولکول ها به بدن انسان

رشته علوم تجربی

رشته علوم تجربی پر از مطالب جذاب درباره موجودات زنده و علوم آزمایشگاهی مانند شیمی است. هر ماده در این جهان هستی داستانی دارد. مثلا اینکه گاز نیتروژن سنگین است یا اینکه ماده چند حالت دارد. هر چه به کلاس‌های بالاتر می‌روید، مطالب درس‌ها عمیق‌تر و تخصصی‌تر می‌شوند.

گذشته از این، رشته تجربی فقط درباره مواد و بدن انسان نیست. بخشی از آن به مطالعه زمین و سیارات اطراف آن می‌پردازد. کم کم به شما می‌گوییم که در این رشته چه درس‌هایی باید بخوانید!

مزد آن گرفت جان برادر که سال دهم خوب درس خواند!

تجربی رشته پر درسی است و ممکن است اول سال بگویید وای این همه درس؟ چرا درس‌ها اینقدر زیاد شدند؟ درست است که ناگهان با سیل عظیمی از درس‌ها روبرو شوید، ولی اینها گام‌های اولیه رشته تجربی هستند. برای اینکه سال‌های بعد درس‌ها را به راحتی بفهمید، باید سال دهم را جدی بگیرید، زیرا موضوعات زنجیروار به هم پیوسته هستند.

برای همین سعی کنید درس‌های سال دهم را با دقت بخوانید.

دروس تخصصی دروس عمومی
زیست‌شناسی (1) آمادگی دفاعی
شیمی (1) تعلیمات ادیان الهی و اخلاق (1) – ویژه اقلیت‌های دینی
فیزیک (1) کارگاه کارآفرینی و تولید
آزمایشگاه علوم تجربی (1) جغرافیا
زیست‌شناسی (1) عربی، زبان قرآن (1)
ریاضی (1) انگلیسی (1)
کتاب کار انگلیسی (1)
تفکر و سواد رسانه‌ای
نگارش

 درس های سال یازدهم

سال یازدهم علاوه بر درس تخصصی زمین شناسی، درس تاریخ معاصر را در دوره نظری می‌خوانید. درس‌ها آنقدر که هم فکر می‌کنید در پایه یازدهم خشک و بی روح نیستند. آزمایشگاه علوم تجربی یک زنگ تفریح شاد است، ولی آخرین سالی است که آزمایشگاه می‌روید. حیف درس خوبی بود برای پیچاندن کلاس!

دروس تخصصی دروس عمومی
زیست‌شناسی (2) دین و زندگی (2)
ریاضی (2) نگارش  (2)
شیمی (2) فارسی (2)
فیزیک (2) عربی، زبان قرآن (2)
آزمایشگاه علوم تجربی (2) انگلیسی (2)
زیست‌شناسی (2) کتاب کار انگلیسی (2)
زمین شناسی تعلیمات ادیان الهی و اخلاق (2)-(ویژه اقلیت های دینی)
شیمی  (2) انسان و محیط زیست
ضمیمه دین و زندگی (2) – ویژه اهل سنت
تاریخ معاصر ایران

 

درس های سرنوشت ساز سال دوازدهم

با رسیدن به سال دوازدهم، درسی به نام آمار به شما اضافه می‌شود که در آینده خیلی برای شما کاربرد دارد. از رشته‌های دانشگاهی گرفته تا محل کار؛ زیرا برخی از شغل‌های مدیریتی و حتی پزشکی به آمار نیاز دارند. همچنین، درس علوم اجتماعی را می‌خوانید که درباره فرهنگ، سیاست و شکل گیری هویت فردی-اجتماعی صحبت می‌کند.

پیشنهاد ویژه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رشته‌هایی که با انتخاب تجربی در دانشگاه می‌خوانید به بخش “معرفی رشته” سبکی نو سری بزنید.

دروس تخصصی دروس عمومی
زیست‌شناسی (3) دین و زندگی (3)
ریاضی (3) نگارش  (3)
شیمی (3) فارسی (3)
فیزیک (3) عربی، زبان قرآن (3)
آزمایشگاه علوم تجربی (3) انگلیسی (3)
ریاضی و آمار (3) کتاب کار انگلیسی (3)
تعلیمات ادیان الهی و اخلاق (3) – ویژه اقلیت های دینی
سلامت و بهداشت
مدیریت خانواده و سبک زندگی (پسران)
مدیریت خانواده و سبک زندگی (دختران)
هویت اجتماعی

شرایط ورود به رشته تجربی

رشته تجربه به دلیل متقاضیان زیادی که دارد، شرایط خاصی دارد. یعنی یک حداقل سهمیه و معدل برای مدارس تعیین شده است. برای همین، تک تک این شرایط را در اینجا برای شما توضیح می‌دهیم.

معدل حرف اول را می زند

حداقل معدل لازم برای رشته تجربی 14 است. همچنین مجموع نمرات ترم خرداد درس‌های ریاضی و علوم تجربی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم بدون ضریب نباید کمتر از 42 باشد.

مثلا دانش‌آموزی ریاضی را در سال هفتم ، هشتم و نهم به ترتیب معدل 11، 16 و 14 گرفته است. مجموع این سه نمره 41 شده است. برای همین همین متاسفانه نمی‌تواند وارد رشته تجربی شود.

اینجا برای همه، جا نیست!

هر مدرسه ای ظرفیت بالا برای این رشته را ندارد. با توجه اینکه به 46 درصد دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند، ظرفیت برخی مدارس هم پایین آمده است. از این رو ممکن است مجبور شوید در مدرسه منطقه دیگری ثبت نام کنید.

همچنین هر منطقه ظرفیت‌های مختص به خود را دارد. ممکن است یک منطقه به دلیل امکانات زیاد، ظرفیت مدارس بیشتری برای رشته تجربی داشته باشد مثلا 2 هزار نفر ظرفیت. پس سهمیه هر منطقه برای ثبت نام دانش‌آموز بسیار مهم است.

توانایی های لازم برای انتخاب رشته علوم تجربی

اگر در فکر این هستید که رشته تجربی بیشتر فقط جنبه مالی دارد، کاملا در اشتباه هستید. درست است رشته پولسازی در آینده است، ولی توانایی‌های خاص خود را می‌خواهد که هر کسی ندارد. مثلا اگر پزشک شوید اول از همه 6 سال و نیم باید درس بخوانید که خودش طاقت فرسا است.

همچنین باید از لحاظ روحی و جسمی قوی باشید؛ زیرا باید تا ساعت‌ها در شرایط اضطراری در بیمارستان یا مطب  حاضر باشید.

گذشته از این، بر اساس مقاله ?What personality traits do doctors have تیپ شخصیت شما مثلا برای دکتر شدن باید جستجوگر باشد؛ یا رشته‌های مدیریتی مثلا امور بانکی با اعداد فوق العاده سر و کار دارید. برای همین قدرت تحلیل و حوصله بالایی باید داشته باشید.

انتخاب رشته علوم تجربی

هر دانش‌آموزی که می‌خواهد وارد این رشته شود بر اساس 6 معیار کلی زیر انتخاب می‌شود. در ضمن برای هر معیار هم یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

  1. نظر دانش آموز: 10 امتیاز
  2. نظر والدین: 5 امتیاز
  3. نظر تمام معلمان در تمامی درس‌های اول متوسطه: 10 امتیاز
  4. نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای: 30 امتیاز
  5. نظر مشاور مدرسه: 10 امتیاز
  6. نتایج نمرات درسی دانش‌آموز: 35 امتیاز

با رشته تجربی به کجا می رسم؟ (آینده رشته علوم تجربی)

آینده رشته علوم تجربی

این رشته بسیار آینده دار است و البته راه طولانی دارد. همچنین به علاقه و پشتکار شما هم بستگی دارد. اگر به ریاضی علاقه دارید و دوست دارید با اعداد سر و کله بزنید، اما نمی‌خواهید رشته ریاضی بروید، بسم الله!

بفرمایید رشته‌های مدیریتی مانند مدیریت بیمه، امور بانکی، مدیریت بازرگانی و یا مدیریت صنعتی. از لحاظ مالی هم که این رشته‌ها در آینده بسیار امنیت شغلی خوبی دارند.

در طرف دیگر، طیف کاملا رقابتی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، هوشبری و اتاق عمل هستند. این رشته‌ها نه تنها در اجتماع از جایگاه بالایی قرار دارند بلکه بسیار پردرآمد هم هستند. از همین حالا بگوییم که برای این رشته‌ها باید در زیست و شیمی هم قوی باشید.

مسیر طولانی ولی آینده دار رشته تجربی

با این اوصاف که از تجربی گفتیم، این رشته تقریبا سخت است. از این لحاظ که اول از همه رقابت زیادی برای آن وجود دارد. دوم برای اینکه در دانشگاه قبول شوید رتبه بالایی می‌خواهد. سوم و مهم‌تر این که سَر سَری خواندن در این رشته زیاد جواب نمی‌دهد. تنها چیزی که این وسط مهم است، علاقه و اراده شما برای درک بهتر مفاهیم است.

سوالات متداول درباره رشته علوم تجربی

1- حداقل معدل لازم برای قبولی در رشته علوم تجربی چند است؟
معدل کل شما نباید زیر 14 باشد؛ البته برخی از مدرسه‌ها معدل بالای 17 را ملاک قرار می‌دهند.

2- ظرفیت همه مدارس برای رشته علوم تجربی یکی است؟
خیر. به دلیل اینکه 46 درصد دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند، ظرفیت برخی مدارس کمتر از بقیه است.

سخن پایانی

علوم تجربی یکی از رشته‌های شدیدا رقابتی است که هرساله تعداد زیادی دانش‌آموز وارد آن می‌شوند. علاوه بر رقابتی بودن، شرایط ورود به این رشته هم تقریبا سخت است.

همچنین مباحثی که در تجربی تدریس می‌شوند نه زیاد آسان هستند و نه زیاد خشک؛ یعنی اینکه اگر درسی سخت باشد و با چاشنی علاقه ترکیب شود، دیگر بی روح و کسل کننده نخواهد بود.

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    من پایه دهم هستم و رشتم ریاضی هست، اصلا این رشته را دوست ندارم به خاطر حرفای مشاورم قبول کردم و الان پشیمونم:(((( میخوام تغییر رشته بدم برم تجربی ولی نمیدونم باید چی کار کنم. میشه راهنماییم کنین؟؟

    • سلام سعیده عزیز. برای تغییر رشته از ریاضی به تجربی، در صورت کسب نمره قبولی از رشته قبلی در درس های ریاضی، شیمی و فیزیک، باید در آزمون تغییر رشته که خرداد یا شهریور ماه برگزار می شود شرکت کنید و در درس زیست شناسی نمره قبولی بگیرید.

  2. سلام خسته نباشید. من حفظیم خیلی خوبه و همه چیزو سریع میتونم حفظ کنم ولی ریاضیم خوب نیست. خودم دوست دارم برم تجربی ولی همه میگن اگه بری تجربی پشت کنکور میمونی. آیا واقعا همینطوریه؟ و آیا باید برم رشته انسانی فقط به خاطر اینکه ریاضیم خیلی خوب نیست؟ ممنون میشم اگه جوابمو بدین

    • سلام نازیلای عزیز. بحث داشتن علاقه و پشت کار برای رشته انتخابی بحثی بسیار مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت. از سمت دیگر توانایی های فردی و تیپ شخصیتی افراد نیز نکات بسیار مهمی در هنگام انتخاب رشته هستند. ما به شما توصیه میکنیم که با مراجعه به یک مشاور تحصیلی، ریز نمرات و توانایی های فردی و شخصیتی خود را مورد ارزیابی دقیق قرار دهید تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب رشته داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید