بهترین رشته های ریاضی (7 رشته خفن برای بازار ایران)

بهترین رشته های ریاضی

آیا می‌دانستید سال 1400، ظرفیت رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌های ایران نزدیک به 4630 نفر بوده است؟ یا اینکه دانشگاه‌ها فقط 2362 نفر در مهندسی صنایع ظرفیت داشتند؟

تازه این آمار فقط مربوط به رشته‌های مهندسی است. اما آیا فقط همین مهندسی‌ها از بین رشته های ریاضی فیزیک هستند که تا به این حد درخواست دارند؟

نه عزیزم. رشته‌های ریاضی دیگری هم هستند که بهترین بوده اند. ولی بهترین رشته های ریاضی کدام رشته‌ها هستند و بر چه اساسی بهترین حساب می‌شوند؟ رشته‌هایی که دسته بندی کرده ایم بر اساس آمار و آینده شغلی آنها است؛ پس برویم با بهترین رشته های ریاضی آشنا شویم.

بهترین رشته های ریاضی

بهترین رشته های ریاضی برای آینده

بهترین رشته های ریاضی در بازار کار ایران

1. مهندسی کامپیوتر، انتخاب اول ریاضی ها

آنقدر این رشته پرطرفدار است که حدود 3 درصد از ظرفیت کل دانشگاه‌ها به این رشته اختصاص یافته است. حالا اصلا چرا؟ مگر در کامپیوتر چه خبر است؟

اول این که بعدا هم می‌توانید برنامه نویسی به صورت آزاد یا برای شرکت‌ها انجام دهید. یا اینکه یک شبکه راه اندازی کنید و یا پشتیبانی یک وبسایت را به عهده بگیرید.

اگر زرنگ باشید و از همان اول وارد بازار کار شوید، حداقل درآمد شما در ابتدا 7 میلیون خواهد بود! چه برسد به وقتی که تجربه کسب کنید و با سابقه شوید؛ آن وقت درآمدتان بالای 12 میلیون هم می‌رود.

ناگفته نماند که این درآمد فقط در ایران است. در خارج کشور که اصلا قضیه متفاوت است اما کامپیوتر یکی از بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت هم هست!

چه درس‌هایی باید در مهندسی کامپیوتر بخوانیم؟

از لحاظ درسی هم زیاد تفاوتی با درس‌هایی که در مدرسه خواندید ندارد. درس‌هایی مثل جبر خطی ، فیزیک یا ریاضیات که موضوعات آن برای شما آشنا است مانند انتگرال، مشتق یا گراف‌ها. بعدا در ترم‌های بالا با اصول برنامه نویسی و طراحی سیستم‌ها آشنا می‌شوید که بعدها خیلی به دردتان می‌خورد.

2. مهندسی پزشکی، پولساز و آینده دار

تا دنیا دنیاست، بیمارستان هم هست. یعنی کسی نیست که بگوید مثلا من تا حالا یکبار هم بیمارستان نرفته ام. حالا چه ربطی اصلا به مهندسی پزشکی داشت؟

خُب، عزیزان می‌دانستید که تجهیزات پزشکی در بیمارستان مثل ام آر آی، دستگاه فشار سنج یا حتی سی تی اسکن نیاز به نگهداری دارند؟

مهندسی پزشکی هم کارش همین است. البته جنبه بازاریابی هم دارد. بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید به عنوان بازاریاب این تجهیزات را به بیمارستان‌ ها بفروشید که درآمد خوبی دارد. اگر نخواستید، استخدام شرکت‌های دولتی یا خصوصی می‌شوید.

درس‌هایی که در مهندسی پزشکی می‌خوانیم

تقریبا مثل همان درس‌هایی است که در مدرسه خواندید ولی با کمی تفاوت. درس‌هایی مانند ریاضی، فیزیک یا جبر. موضوعاتی هم بعدا اضافه می‌شود که به ریاضی بی ربط هم نیستند مثل الکترونيک یا درس محاسبات عددی که پر از انتگرال و مشتق گیری است. پس اگر به این رشته رفتید، باید خوره ریاضی باشید!

3. مهندسی صنایع، غول رشته های ریاضی!

مهندسی صنایع

چرا غول؟ مگه چه تفاوتی با بقیه دارد؟ برای اینکه مثل یک غول مشکلات را می‌بلعد! از حل مشکلات کارخانه بگیرید تا بهینه سازی سیستم بیمارستان‌ها یا برنامه ریزی برای پروژه‌های شرکت نفت.

پس اگر در این رشته بتوانید سواد و مهارت‌های خود را بالا ببرید، مطمئن باشید آینده پر پولی خواهید داشت! می‌گویید چقدر؟ مثلا ماهیانه تا 12 میلیون.

اکثر درس های مهندسی صنایع تحلیلی هستند!

هر چی قبلا در ریاضی خواندید، اینجا واقعا کاربرد دارد. از آمار و احتمال بگیرید تا بحث‌هایی مثل معادلات دیفرانسیل. هر چه ترم‌های بالاتر می‌روید، درس‌ها تخصصی‌تر می‌شوند و واقعا باید دیوانه ریاضی باشید!

به عنوان مثال، این رشته درسی به نام کنترل کیفیت آماری دارد که باید دائم مسائل را تحلیل کنید.

برای همین تیپ شخصیتی تحلیلگر و قدرت حل مسئله بالایی می‌خواهد. بد نیست قبل از رفتن به این رشته بدانید که اصلا مناسب تیپ شخصیتی شما هست یا نه؟ پیشنهاد می‌کنیم یک تست شخصیتی در اپلیکیشن کنکور بدهید.

4. مهندسی دریا، تمام عمر روی آب

وقتی حرف از بهترین رشته های ریاضی می‌شود، کمتر کسی به مهندسی دریا فکر می‌کند!

مهندسی دریا رشته خاصی است. اگر دریا زده نمی‌شوید و دوست دارید همش روی آب باشید، این رشته بسیار جالب است. ولی سختی‌های خود را دارد. البته درآمد آن هم کم نیست؛ می‌توانید در کارخانه‌های کشتی سازی شمال و جنوب کشور کار کنید.

اگر به طور تخمینی تعداد کشتی‌های تجاری در کشور به فرض 100 عدد باشد، به 500 مهندس دریا در کشور نیاز است، درحالیکه در کشور ما هر ساله حدود 60 تا 70 مهندس دریا فارغ التحصیل داریم.

برای مهندس دریا شدن قرار است چه بخوانیم؟

همه چیز! از فیزیک، مکانیک، شیمی، معادلات دیفرانسیل بگیرید تا خواص مواد. مثلا برای اینکه یک بدنه کشتی را طراحی کنید باید فیزیک‌ موج‌ را بخوانید. یا برای اینکه موتور کشتی را تعمیر کنید، باید معماری کشتی‌ و مکانیک بخوانید.

5. مدیریت کسب و کار؛ هر گُلی زدید به سر خودتان زدید!

جای رشته‌های برتر ریاضی مانند مدیریت کسب و کار همیشه در جامعه سبز است.

این رشته مثال بارز آقای خودت باش، است؛ البته اگر بتوانید سرمایه جمع کنید که نانتان در روغن است. ولی اگر هم مدیر کسب و کار خود نشدید، باز هم بیشتر شرکت‌ها یک نفر را می‌خواهد که ایده‌های سودآور برای سازمان داشته باشد.

نهایتا ممکن است یک کارآفرین موفق شوید. این رشته حتی در خارج از ایران هم یک شغل جالب و ایده‌آل محسوب می‌شود که در مقاله ?Why Business Management May Be a Great Career Choice هم به آن اشاره شده است.

6. حسابداری، آچار فرانسه همه شرکت‌ها

آخ آخ. وقت حساب و کتاب است و سر و کله زدن با اعداد.

حسابداری از معدود رشته‌هایی است که می‌توانید زمان دانشجویی هم کار کنید؛ مثلا در موسسات مالی به عنوان کمک حسابدار یا کارآموز شروع به کار می‌کنید. بعد از فارغ التحصیلی قرار است در شرکت‌های کوچک تا کارخانه‌های بزرگ کار کنید. البته معمولا شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ، حسابدارهای با سابقه را می‌گیرند.

این را بگوییم که همه جا به یک حسابدار بدون استثنا نیاز دارند پس نگران بازار کارش نباشید.

قرار است چه بخوانیم؟

درس‌های این رشته بیشتر درباره پول و بانکداری، حقوق تجارت و مدیریت مالی است. حسابداری یک شرکت فقط جمع زدن حقوق و دستمزد کارمندان نیست خیر سرتان فردا می‌خواهید پاسخگوی مدیرتان شوید.

درس‌هایی مانند حسابداری مالیاتی و تورم و مبانی بودجه بندی که اصلا حرفشان را نزنید! شما هستید و یک شرکت و مسئول پاسخگویی به اداره دارایی و بودجه شرکت.

7. روانشناسی کجا و ریاضی کجا؟

خواندن رشته روانشناسی از ریاضی

بعضی دانش‌آموزان فکر می‌کنند روانشناسی فقط برای انسانی‌ها است. خیر. اتفاقا با رشته ریاضی خیلی آسان تر است. امروز در هر جایی که فکر کنید روانشناس نیاز است: مدرسه، دانشگاه، شرکت‌ها (مدیر منابع انسانی)، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی (روانشناس صنعتی) و کلینیک‌های مشاوره و روانشناسی.

حالا چه ربطی به رشته ریاضی دارد؟

بعضی از دروس روانشناسی تحقیقاتی است و نیاز به دانش ریاضی و آمار و احتمال دارد!

درس‌های روانشناسی: همه حفظی است ولی ریاضی هم دارد!

اگر به این رشته آمدید تعجب نکنید یک وقت! بیشتر درس‌ها حفظی ولی مفهومی هستند. اگر برای ریاضی هم دلتان تنگ شد، درس‌هایی مانند  آمار توصیفی و آمار استنباطی است که در پروژه‌های تحقیقاتی بسیار به کارتان می‌آید.

برای همین کسی که با  دید ریاضی به این رشته می‌آید، بیشتر یا پژوهشگر یا درمانگر خبره‌ای می‌شود زیرا دائم با تحلیل داده کار می‌کند.

سوالات متداول بهترین رشته های ریاضی

1- آینده کاری کدام رشته های ریاضی بهتر است؟
معمولا رشته‌های مهندسی مانند مهندسی کامپیوتر، صنایع، پزشکی و دریا بسیار آینده دار هستند. البته رشته‌های مدیریتی مثل مدیریت کسب و کار، امور بانکی و حسابداری هم از رشته‌های پر درآمد ریاضی هستند ولی کمی زمان بر هستند.

2- درآمد رشته های ریاضی چقدر است؟
معمولا در اول کار بین 7 تا 12 میلیون است که به رشته شما بستگی دارد.

3- تیپ شخصیت مناسب رشته های ریاضی چیست؟
معمولا تیپ شخصیتی افراد تحلیلگر و جستجوگر است. البته برای اینکه تیپ شخصیتی خودتان را بشناسید باید آزمون بدهید.

سخن پایانی

اینجا با بهترین رشته های ریاضی آشنا شدیم که به شما کمک می‌کند مسیر خودتان را برای انتخاب رشته پیدا کنید.

رشته‌های ریاضی از لحاظ تنوع، گستردگی زیادی دارند ولی بعضی از آنها طرفدار بیشتر دارد. اکثرا در رشته‌های فنی-مهندسی هستند و بقیه در رده رشته‌های مدیریتی و حسابداری قرار می‌گیرند. حالا تصمیم با خودتان است. اگر عاشق کارهای مهندسی هستید، بفرمایید این همه رشته؛ صنایع، دریایی و کامپیوتر و غیره.

اگر هم ذات مدیریتی دارید، باز هم راه باز است و جاده دراز!

4 دیدگاه‌ها

    • سلام مهیار عزیز. رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی دارای ۴ گرایش الکترونیک، مخابرات، کنترل و قدرت است. شما برای ورود به این رشته در دانشگاه باید یکی از این گرایش ها را انتخاب کنید.

  1. سلام و وقت به خیر
    من اولین باره اسم رشته مهندسی دریا میشنودم. میشه درمورد این رشته بیشتر توضیح بدین؟ و اینکه آیا این رشته مربوط به تعمیر لوله های نفتی زیر آب هم هست یا خیر؟

    • سلام سپند عزیز، تمام اطلاعات این رشته و هر رشته دیگه ای که نیاز داشته باشین در بخش معرفی رشته سبکی نو برای شما گردآوری شده، کافیه که سری به اپلیکیشن سبکی نو بزنید تا بتونید به جزئیات تمام رشته های دانشگاهی دسترسی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید