سابقه تحصیلی و راه‌حلی به نام ترمیم نمره

کنکور

به گزارش روابط عمومی سبکی نو و به نقل از ایرنا، قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال ۱۳۹۲ نیز در تبصره ۴ ماده ۵ بیان می‌دارد: «در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به‌ صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود».

این قانون در ماده ۱ سابقه تحصیلی را چنین تعریف می‌کند: «سابقه تحصیلی: نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد».

با وجود دو قانون مذکور، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از مدت‌ها قبل به مساله سنجش و پذیرش (کنکور) پرداخته و بعد از مدت‌ها بررسی در دوره‌های مختلف، ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» را مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره مطرح کرد.

این مصوبه در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و توسط رییس جمهوری وقت و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد. مصوبه یادشده از بسیاری جهات با قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی همسو و در واقع مکمل آن است.

البته به دلیل برخی اختلاف‌نظرها و اجرایی نبودن آن توسط سازمان سنجش، بررسی‌های بیشتر این ماده واحده بار دیگر در جلسات ۸۵۵، ۸۶۲ و ۸۶۳ بحث و همه بندها بررسی و در جلسه ۸۶۳ (۱۷ خرداد ۱۴۰۱) با اصلاحات تصویب و ۲۵ تیر ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد و به این شکل سازمان سنجش آموزش کشور ملزم شد، کنکور ۱۴۰۲ را بر اساس این ماده واحده اجرا کند.

مصوبه شورا نیز در ماده یک اظهار می‌دارد: «سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه است که از طریق «نمره ­کل سابقه تحصیلی» و «نمره ­کل آزمون اختصاصی» انجام می­‌شود. پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به موسسه در رشته‌های پرمتقاضی است که توسط سازمان صورت می­‌گیرد».

مساله‌ای به نام سابقه تحصیلی و راه‌حلی به نام ترمیم نمره

بر اساس بند ۳ ماده ۳ این ماده واحده «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

بر اساس تبصره یک ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال ۱۳۹۲ «وزارت آموزش و پرورش مسئولیت ارائه سابقه تحصیلی برای دانش آموزان و متقاضـیان ورود به دانشگاه را بر عهده دارد.»

چه کسانی و چطور می‌توانند آزمون ترمیم نمره بدهند؟

شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه ۹۱۵ خود (مرداد ۱۳۹۴) در اجرای قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و به منظور ایجاد زمینه برای ارتقای سوابق تحصیلی دانش آموزان و تاثیر آن در آزمون ورودی دانشگاه‌ها مصوبه نحوه ترمیم نمره دروس امتحان نهایی فارغ التحصیلان دوره متوسطه را با حضور رئیس‌جمهوری وقت تصویب کرد.

بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به فارغ التحصیلان دوره متوسطه (از سال ۸۴ به بعد) که متقاضی ترمیم و ارتقای نمرات دروس نهایی خود باشند، اجازه داده می‌شود صرفا برای یک بار به صورت داوطلب آزاد، ثبت نام کرده و در یکی از نوبت های امتحانی (خرداد، شهریور و دی)، دروس مورد نظر خود را مجدد انتخاب و در آزمون مربوط شرکت کنند.

آزمون ترمیم‌ نمره در ۳ نوبت و برای دانش‌آموزانی که از ۱۳۸۴ به بعد دیپلم گرفته‌اند

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد روند انجام ترمیم نمره برای دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان نظام جدید (نظام ۶-۳-۳) می‌توانند در مدارس بزرگسال منطقه آموزش و پرورش خود ثبت نام کنند و از یک درس تا تمام دروس برای یک بار آزمون ترمیم نمره را بدهند.

محسن زارعی در مورد روند انجام ترمیم نمره با تاکید بر آزمون ترمیم نمره و نه ترمیم معدل، گفت: نتیجه این آزمون فقط برای سابقه تحصیلی و سازمان سنجش است و در تغییر معدل دیپلم دانش‌آموزان موثر نیست؛ برخی از دانش‌آموزان می‌خواهند برای استخدام در سازمانی یا غیره معدل دیپلم خود را افزایش دهند که امکان این امر با آزمون ترمیم نمره نیست.

ترمیم نمره برای دیپلمه‌های قبل از ۱۳۸۴ با مجوز شورای عالی آموزش و پرورش

وی در مورد افرادی که پیش از سال ۱۳۸۴ دیپلم خود را دریافت کرده و قصد ترمیم نمره دارند و ترمیم نمره دروس پیش‌دانشگاهی نیز گفت که به دلیل نیاز به تطبیق دروس با دروس فعلی، آزمون برای این دروس به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیاز است.

بنابراین غیر از داوطلبانی که پیش از سال ۱۳۸۴ دوره متوسطه را تمام کرده‌اند و برخی رشته‌های خاص که دروس آنها تغییر کرده است، بقیه داوطلبان می‌توانند با هزینه مشخصی در آزمون ترمیم نمره در ۳ نوبت شرکت کنند.

البته افرادی که پیش از سال ۱۳۸۴ دیپلم خود را دریافت کرده و قصد ترمیم نمره دارند و ترمیم نمره دروس پیش‌دانشگاهی به دلیل نیاز به تطبیق دروس با دروس فعلی، آزمون برای این دروس به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیاز دارد که به‌زودی و با برگزاری جلسه این شورا در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید