داوطلبان متقاضی رأیِ مثبت به طرحِ یک‌فوریتی اصلاح قانون سنجش

کارزار حذف کنکور

از ٢٦ آبان ١٤٠١ کارزاری به راه افتاده برای اجرای قانونِ مصّوب مجلس در سال ۱۳۹۲ که به حذف کنکور منجر می شود.

به گزارش سبکی نو، این کارزار خطاب به دکتر علیرضا منادی،دریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده: با توجه به طرحِ پُر ایراد شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینهٔ تأثیرِ قطعیِ معدل و حذفِ دروس عمومی، پس از یک سال تلاش بالاخره نمایندگانِ مجلس شورای اسلامی صدای ما دانش‌آموزان را شنیدند و با رأیِ مثبت به طرحِ یک‌فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش، زمینه‌ای را فراهم نمودند تا این مصوبهٔ ظالمانه لغو گردیده و قانونِ مصّوب مجلس در سال ۱۳۹۲ ملاکِ اقدام و عمل قرار گیرد.

در ادامه آمده است: طبقِ آیین نامه، کمیسیونِ آموزش، مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد این طرح یک فوریت را خارج از نوبت و با فوریت در دستور کار مجلس قرار دهد و آن را بررسی کند و برای رأی گیری نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع دهد.

اکنون با وجود گذشتِ یک هفته از تصویب یک فوریت این طرح، همچنان در کمیسیونِ آموزش مجلس هیچ اقدامی برای رسیدگی به این طرح صورت نگرفته‌است و میلیون‌ها کنکوری و خانواده‌های آنان نگران این هستند که با تأخیر در تصویب این طرح، شاهد اجرا شدنِ طرحِ ناپختهٔ شورای عالیِ انقلاب فرهنگی و نابودیِ آیندهٔ خود باشند.

مجلس سال 92 را سال حذف کنکور اعلام کرد

در سال 85 قانون نحوه ساماندهی پذیرش دانشجو در دانشگاهها تحت عنوان قانون حذف کنکور در مجلس تصویب شد و قرار بود سال 92 کنکور حذف شود، اما نه تنها آزمون سراسری حذف نشد که شاهد برگزار شدن دو مرحله ای آن برای 1402 هستیم.

این را اضافه کنیم که طبق گزارش مهر، قانون نحوه ساماندهی پذیرش دانشجو (حذف کنکور) از سال 85 تصویب و بر اساس آن قرار شد از سال 90 کنکور حذف شود اما با توجه به اینکه اقدام جدی برای اجرای آن صورت نگرفت، مسئولان دولت و مجلس تصمیم به تأخیر در اجرای آن گرفتند.

برگزاری چند کنکور در سال منتفی شد

آن زمان کامران دانشجو وزیر علوم وقت پیشنهاد برگزاری کنکور چند مرحله ای را داد که در کمیسیون آموزش مجلس رد شد.پس از روی کار آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش، زمان حذف کنکور با حضور نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مسئولان وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش بررسی شد. در این جلسه پیشنهاد وزیر علوم مبنی بر به تأخیر افتادن اجرای قانون حذف کنکور به مدت 3 سال رد شد و کمیسیون آموزش نیز اعلام کرد قانون حذف کنکور تنها با یک سال تأخیر در سال 91 اجرایی می شود.

قانونی که تا امسال و برای کنکور 1402 اجرایی نشده و جدای از عدم اطلاع صحیح از نتایج احتمالی و اشکالات و ایرادات ممکن، لحاظ کردن سوابق تحصیلی به عنوان چهل درصد کنکور، استرس و اضطراب داوطلبان را بیشتر کرده است.

بر اساس این قانون قرار بود کنکور حدودا در تابستان 91 حذف شود، اما تصمیم گرفته شد، اجرای این قانون به سالهای 92 تا 93 منتقل شود. انتقالی که هیچگاه صورت نگرفت و 10 سال بعد به اجرای دو مرحله ای کنکور ختم شد.

حال برخی از داوطلب کنکور دست به دامن راه اندازی کارزار حذف کنکور شده اند و به علیرضا منادی ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفته اند میلیون ها کنکوری منتظر اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس و بررسی فوری طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش در کمیسیون آموزش مجلس هستند و از وی خواسته اند به وظیفه اش عمل کند، چراکه این نگرانی وجود دارد که با تأخیر در بررسیِ طرحِ یک‌فوریتیِ مجلس، نابودی کنکوری ها رقم بخورد.

نگارندگان اعلام کرده اند: طی این کارزار، به طورِ صریح و آشکار به شما و همه همکاران می‌گوییم که مخالفت با دغدغه و خواسته اکثریت دانش آموزان به منزله دشمنی با عدالت آموزشی تلقی می‌کنیم و از شما و همکاران خواهش‌‌مندیم منافعِ ملی و آموزش عادلانه را بر مصلحت و منافعِ شخصی ترجیح دهید و هر چه سریع‌تر طرحِ یک‌فوریتی را بررسی و برای رأی‌گیری به صحنِ علنیِ مجلس بیاورید.

ما بیدار هستیم آقای منادی و از جنابعالی انتظار داریم سریعا طرح یک فوریتی را در کمیسیون تصویب نمائید و به صحن ارجاع دهید تا شاهد اجرای قانون سنجش و پذیرش مصوب مجلس برای سال های آتی باشیم.

مهلت امضای این کارزار از 26 آبان آغاز و تا 26 آذرماه ادامه دارد. شعار این کارزار نه به بی عدالتی آموزشی است. شعاری که سبکی نو به آن معتقد و باور دارد و تلاش می کند تا با سوپر اپلیکیشن سبکی نو تمام خدمات مورد نیاز یک داوطلب کنکور را در اختیارش بگذارد و به نوعی عدالت آموزشی را برای دانش آموزان همه اقشار جامعه فراهم سازد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید