شهریه دانشگاه غیرانتفاعی + هزینه هر سال تحصیلی

شهریه دانشگاه غیر انتفاعی

آیا می‌دانستید شهریه دانشگاه غیرانتفاعی در مقایسه با دانشگاه آزاد کمتر است؟ بسیاری از داوطلبان به دلیل هزینه‌های کم، سراغ دانشگاه غیر انتفاعی می‌روند؛ زیرا این دانشگاه از لحاظ اعتبار هیچ تفاوتی با دانشگاه‌های دیگر ندارد.

ولی اکثر خانواده‌ها از اینکه چقدر باید برای این دانشگاه شهریه پرداخت کنند، بی اطلاع هستند. همچنین

هزینه دانشگاه غیر انتفاعی سالانه 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

پس با یک حساب سرانگشتی شهریه هر ترم تقریبا بین 1 میلیون و 800 هزار تا 3میلیون و 100هزار خواهد شد.

ولی آیا برای همه رشته ‌ها این عدد یکسان است؟ در ادامه شهریه دانشگاه غیرانتفاعی را بر اساس هر مقطع و رشته بررسی می‌کنیم.

توجه: تمامی ارقام و شهریه‌های این مقاله اعلامی رسمی مربوط به سال تحصیلی 1400-1401 است.
اما ما بر اساس میزان افزایش سالیانه و به صورت تخمینی، ارقام مربوط به سال تحصیل 1401-1402 را در این مقاله برای تمامی رشته‌ها به شما ارائه می‌دهیم.

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی بر اساس مقطع

هزینه دانشگاه غیرانتفاعی بر اساس مقطع و رشته متفاوت است و هر ساله متغیر است. از این رو جدول شهریه‌هایی که به شما ارائه می‌دهیم به صورت تقریبی است.

شهریه ثابت دانشگاه غیرانتفاعی بر چه اساسی تعیین می شود؟

شهریه ثابت بر اساس ضوابط مصوب و فارغ از واحدهای درسی انتخابی دانشجو انجام می‌شود‌. هر دانشگاه، جدول شهریه ثابت را در سال تحصیلی جدید طبق واحدهای درسی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دانشگاه مربوطه یا مراجعه حضوری، این جدول را مشاهده کنید و از میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی مطلع شوید.

شهریه ثابت و متغیر دانشگاه غیرانتفاعی

مقطع کاردانی، ارزان ولی نه برای فنی-مهندسی

گروه آزمایشی میزان شهریه
علوم انسانی ۱،۶۸۰،۰۰۰ تا  ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان
فنی و مهندسی ۱،۷۰۰،۰۰۰ تا ۲،۴۰۰،۰۰۰ تومان
علوم پایه ۱،۲۰۰،۰۰۰ تا ۱،۹۰۰،۰۰۰ تومان
علوم پزشکی- هنر ۱،۲۰۰،۰۰۰ تا ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان

مقطع کارشناسی، فنی – مهندسی اینجا هم گران است!

گروه آزمایشی میزان شهریه
علوم انسانی ۱،۶۸۰،۰۰۰ تا ۲،۲۸۰،۰۰۰ تومان
فنی و مهندسی ۲،۰۰۰،۰۰۰ تا ۳،۱۰۰،۰۰۰ تومان
علوم پایه ۲،۲۰۰،۰۰۰ تا ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان
علوم پزشکی- هنر ۲،۲۰۰،۰۰۰ تا ۲،۸۰۰،۰۰۰ تومان

همانطور که مشاهده می‌کنید شهریه رشته‌های فنی و مهندسی نسبت به بقیه رشته‌ها بیشتر است. همچنین، ارقام ارائه شده در جدول بالا مربوط به سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است‌. هنوز شهریه سال تحصیلی جدید اعلام نشده است؛ به همین منظور، به محض اعلان شهریه‌های جدید دانشگاه غیر انتفاعی، آنها را خدمت شما ارائه می‌دهیم.

شهریه متغیر طبق دروس انتخابی و تعداد واحدهای عملی و نظری آن تعیین می‌شود‌. البته شهریه هر ترم برای هر مقطع متفاوت است و باید حتما قبل از ثبت نام به جدول شهریه دانشگاه توجه کنید.

مقایسه شهریه دانشگاه غیرانتفاعی با دانشگاه آزاد

مقطع کاردانی

دانشگاه غیر انتفاعی دانشگاه آزاد
گروه آزمایشی میزان شهریه گروه آزمایشی میزان شهریه
علوم انسانی ۱،۶۸۰،۰۰۰ تا  ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان علوم انسانی 2،760،000 تا 3،900،000 تومان
فنی و مهندسی ۱،۷۰۰،۰۰۰ تا ۲،۴۰۰،۰۰۰ تومان فنی و مهندسی 3،500،000 تا 4،800،000 تومان
علوم پایه ۱،۲۰۰،۰۰۰ تا ۱،۹۰۰،۰۰۰ تومان علوم پایه 3،200،000 تا 3،800،000 تومان
علوم پزشکی- هنر ۱،۲۰۰،۰۰۰ تا ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان علوم پزشکی- هنر 3،900،000 تا 5،900،000 تومان

مقطع کارشناسی پیوسته

دانشگاه غیر انتفاعی دانشگاه آزاد
گروه آزمایشی میزان شهریه گروه آزمایشی میزان شهریه
علوم انسانی ۱،۶۸۰،۰۰۰ تا ۲،۲۸۰،۰۰۰ تومان علوم انسانی 2،300،000 تا 2،440،000 تومان
فنی و مهندسی ۲،۰۰۰،۰۰۰ تا ۳،۱۰۰،۰۰۰ تومان فنی و مهندسی 3،375،000 تا 4،187،500 تومان
علوم پایه ۲،۲۰۰،۰۰۰ تا ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان علوم پایه 3،000،000 تا 3،625،000 تومان
علوم پزشکی- هنر ۲،۲۰۰،۰۰۰ تا ۲،۸۰۰،۰۰۰ تومان علوم پزشکی- هنر 4،000،000 تا 10،750،000 تومان

ملاحظه می‌کنید که برای رشته‌های علوم پزشکی و هنر شهریه بالاتر است. دلیل آن هم این است که برخی از رشته‌ها در دانشگاه کارگاه‌های عملی دارد که هزینه آن را بیشتر می‌کند.

دانشگاه آزاد به صرفه تر است یا غیر انتفاعی؟

این سوال اکثر داوطلبان بوده است‌ که‌ چه تفاوتی بین شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی وجود دارد؟ شهریه دانشگاه غیرانتفاعی کمتر است یا دانشگاه آزاد؟ اما قبل از آن باید بگوییم که طبق مصوبه هیأت امنا دانشگاه آزاد اسلامی، شهریه ها در مهر سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشت.

در همین راستا بخوانید: مدرک دانشگاه غیرانتفاعی

با این حال تفاوت شهریه دانشگاه آزاد ‌و غیرانتفاعی بر اساس یک سری فاکتورها تعیین می‌شود. در ادامه به بررسی این فاکتورها می پردازیم.

امکانات بیشتر، شهریه بالاتر

دانشگاه‌ها علاوه بر سطح آموزشی که دارند، بر اساس امکانات رفاهی که به دانشجویان ارائه می‌دهند، رتبه بندی می‌شوند. به تبع آن، شهریه دانشگاه هم افزایش می‌یابد. دانشگاه آزاد از لحاظ امکانات رفاهی در سطح بالایی و حتی می‌توان گفت رقیب دانشگاه‌های دولتی است.

برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی از لحاظ امکانات و کیفیت فیزیکی کلاس‌ها توان رقابت با دانشگاه آزاد را ندارند.

از این رو هزینه دانشگاه غیرانتفاعی گاهی اوقات کمتر از دانشگاه آزاد می‌شود. البته برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی برتر هم هستند که از لحاظ امکانات رفاهی هم رده دانشگاه آزاد هستند.

رشته پرطرفدارتر، شهریه بیشتر

برخی از رشته‌ها مانند فنی-مهندسی و پزشکی داوطلبان بیشتری نسبت به رشته‌هایی مانند جامعه شناسی، فلسفه یا هنر دارند‌. خُب طبیعتاً شهریه برخی رشته‌ها بالاتر می‌رود. از این رو، ممکن است در برخی از رشته‌ها مانند پزشکی و دندانپزشکی به دلیل تقاضای زیاد، افزایش شهریه را در دانشگاه آزاد شاهد باشیم.

از طرفی، به دلیل اینکه برخی از رشته‌های پزشکی ممکن است در دانشگاه آزاد بیشتر ارائه شود، پس شهریه آنها هم بالتبع بیشتر می‌شود.

مناطق محروم شهریه کمتری دارند!

در برخی از مناطق مانند مناطق محروم به دلیل شرایط خاص نسبت به مناطق برخوردار، تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و شهریه دانشگاه غیر انتفاعی بسیار  احساس می‌شود. در مناطقی که در تقسیم بندی بومی یا استانی محروم به حساب می‌آیند، جهت افزایش رفاه حال دانشجو، شهریه‌ها کمتر در نظر گرفته شده است.

2 نکته مهم برای پرداخت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی 

نکات شهریه دانشگاه غیرانتفاعی

بر اساس آیین نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، پرداخت شهریه به دانشگاه‌های غیر انتفاعی یک سری قوانینی دارد که بد نیست از آنها اطلاع داشته باشید. در اینجا به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

  • شهریه دوره تابستان نصف شهریه ثابت به علاوه شهریه متغیر واحدهای انتخاب شده است.
  • طبق آیین نامه نحوه دریافت شهریه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، دریافت هرگونه سند تعهد آور مانند چک یا سفته یا وجه نقد از دانشجو به عنوان ضمانت یا پیش ثبت نام ممنوع است.

ولی یک مورد استثنا هم وجود دارد‌؛ در صورتی که می‌خواهید شهریه را قسطی پرداخت کنید، باید چک یا سفته دهید. مبلغ چک یا سفته هم را هم دانشگاه تعیین می‌کند‌.

سوالات متداول درباره شهریه دانشگاه غیرانتفاعی

1-شهریه دانشگاه غیر انتفاعی در سال 1401 چند درصد افزایش می یابد؟
شهریه دانشگاه غیر انتفاعی سالانه 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند. 
2- در دانشگاه غیر انتفاعی شهریه چه رشته هایی گران تر است؟
معمولا شهریه رشته‌های مهندسی از بقیه رشته‌ها گران‌تر است.
3- ساکن استان ایلام هستم، شهریه من با بقیه فرق می کند؟
شهریه دانشگاه‌های مناطق محروم مانند ایلام، بوشهر، کردستان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان و هرمزگان کم‌تر از بقیه مناطق است.
سخن پایانی

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی بر اساس مقطع و رشته و متفاوت است. به عنوان مثال، نسبت به دیگر رشته‌ها، پزشکی و هنر شهریه بالاتری دارند. از این رو، حتما قبل از ثبت نام، به جدول شهریه دانشگاه مربوطه دقت کنید. همچنین، تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی از لحاظ منطقه، امکانات و رشته‌های پرتقاضا بررسی می‌شود.

4 دیدگاه‌ها

    • سلام حدیث عزیز، معمولاً دانشگاه های غیرانتفاعی در رشته‌های مختلفی از مقاطع کاردانی پیوسته فنی حرفه ای و کاردانی ناپیوسته به صورت بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش دارند. رشته‌ های بدون کنکور مقطع کارشناسی دانشگاه غیرانتفاعی نیز مثل کاردانی به دو مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته تقسیم می شود.
      توصیه میکنم برای مشاهده لیست رشته های مقاطع مختلف، به دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته سازمان سنجش برای دانشگاه های غیر انتفاعی مراجعه کنید.

    • سلام پرناز عزیز، دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی تقریبا دارای رنک و رتبه برابری هستند. مدرک هر دو دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی معتبر است و برای ادامه تحصیل، مهاجرت تحصیلی و ورود به بازار کار با مدرک این دانشگاه ها مشکلی نخواهید داشت. پیشنهاد میکنم این مقاله رو هم بخونید که کاملاً در همین مورد توضیح داده شده: https://sabkino.com/blog/nonprofit-institute-degree

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید