در رشته ریاضی چه کاره شویم؟! (راهنمای انتخاب شغل های رشته ریاضی)

شغل های رشته ریاضی

یکی از بازیگران مشهور هالیوود (مریلین مونرو) نقل قول جالبی دارد که می‌گوید:

«حرفه شغلی در میان عموم متولد می‌شود، استعداد در خلوت خودت!»

اما ربط این جمله با شغل‌های رشته های ریاضی در چیست؟ اجازه دهید که با یک داستان این مقاله را آغاز کنیم.
9 سال پیش، هیچ موقع زمان انتخاب رشته دوران دبیرستانم را فراموش نمی‌کنم که دچار چه سردرگمی عجیبی شده بودم. میان دو رشته علوم انسانی و ریاضی-فیزیک شک داشتم؛

در انتها بالاخره تصمیم گرفتم که وارد دنیای ریاضی شوم.

اما خبر نه چندان خوشایند اینجاست که بعد از گذشت یک سال تصمیم گرفتم برای تغییر رشته دبیرستانم اقدام کنم؛ چرا که  رشته ریاضی با شخصیت و روحیه من سازگاری چندانی نداشت و در اصل متوجه شدم که من استعداد مد نظر خانم مریلین را در نظر نگرفته بودم.

بنابراین بهتر بود که به سراغ رشته دوم بروم. در مدت زمان اندک انواع مختلف احساسات را تجربه کردم. این نگرانی تا زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ادامه داشت. خاطرم هست که انتخاب رشته کنکور من، 90 درصد بر اساس علاقه بود و به شرایط و موقعیت جامعه توجه چندانی نداشتم.

در این دوره من به شرایط و اوضاع جامعه و عوامل دخیل دیگر توجهی نکردم و بعد از گذشت چند سال از تصمیمی که گرفتم رضایت چندانی نداشتم.

اگر شما هم مثل من در همین ابتدای مسیر تحصیلی‌تان، شناخت درستی نسبت به شغل‌های رشته خود نداشته باشید، در نهایت انتخاب صحیحی نخواهید داشت. به همین علت در این مقاله در مورد مهم‌ترین شغل های رشته ریاضی مطالبی را برای شما بیان می‌کنیم تا چند سال دچار مشکلات و پشیمانی بعد نشوید!

با رشته ریاضی در ایران به کجا می‌رسیم؟

آینده رشته ریاضی

شاید در گذشته هر کدام از افرادی که در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک را انتخاب می‌کردند صرفا بر اساس علاقه بوده است اما در حال حاضر و با توجه به وضعیت کنونی جامعه عوامل مختلفی مانند درآمد و بازار کار در انتخاب رشته دخیل هستند.

به همین علت دانش آموزان و داوطلبان چه در زمان انتخاب رشته دبیرستان و چه در زمان انتخاب رشته کنکور و دانشگاه باید به آینده شغلی رشته ریاضی توجه داشته باشند.

به همین منظور ما در این مقاله به شغل‌هایی که یک دانشجو رشته ریاضی پس از فارغ التحصیل شدن می‌تواند کسب کند، می‌پردازیم.

افرادی که در این رشته به تحصیل مشغول می‌شوند معمولا در آینده رشته‌های مهندسی و فنی را در اختیار خواهند داشت.

نمی‌خواهم از این رشته ناامیدتان کنم ولی وضعیت شغلی رشته‌های ریاضی در ایران با وجود اینکه علاقه‌مندان زیادی را به خود اختصاص داده است اما شرایط چندان مساعدی ندارد و معمولا در حال حاضر افرادی که در این رشته به تحصیل می‌پردازند قصد مهاجرت دارند.

افرادی که در ایران ماندگار می شوند می‌توانند در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان و… به کار کردن مشغول شوند.

اما باید بدانید که اگر برای رشد مهارت‌های خود تلاش کنید، می‌توانید حتی در بازار کار ایران هم جایگاه خوبی به دست آورید.

پرطرفدارترین شغل های رشته ریاضی

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که پرطرفدارترین شغل‌های رشته ریاضی در میان افراد جامعه چه شغل‌هایی هستند باید خاطر نشان کرد که در درجه اول به علاقه شما بستگی دارد و بعد از آن باید به شخصیت، توانایی‌ها و روحیه‌ای که از خودتان می‌شناسید دست به انتخاب بزنید.

در هر صورت ما به شما پرطرفدارترین‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  1. مهندسی برق
  2. مهندسی کامپیوتر
  3. مهندسی عمران
  4. مهندسی معماری
  5. مهندسی صنایع
  6. مهندسی نفت
  7. مهندسی هوافضا

این نکته را فراموش نکنید که ممکن است شغل آینده شما لزوما مطابق با رشته دانشگاهی شما نباشد. قرار نیست همه افراد دکتر و یا مهندس شوند و توجه داشته باشید که شغل‌های جذاب دیگری در حوزه‌های مختلفی نیز وجود دارد. به عنوان مثال یک دیجیتال مارکتر که رشته ریاضی خوانده است، می‌تواند دید وسیع و گسترده‌ای در دنیای بازاریابی دیجیتال داشته باشد و البته درآمد بالایی هم به دست آورد.

پردرآمدترین شغل های رشته ریاضی؛ از کدام رشته بیشتر درآمد داریم؟

پردرآمدترین شغل های رشته ریاضی

هر کدام از رشته‌های ریاضی درآمد مختص به خود را دارد اما به تخصص و مهارت شما نیز وابسته است؛ چرا که هر چقدر مهارت شما در رشته تحصیلی‌تان بیشتر باشد درآمد شما نیز بیشتر است.

بسیاری از افراد که قصد مهاجرت دارند، رشته ای را انتخاب می کنند که در کشور هدف درآمد مناسبی را در اختیار آن‌ها قرار دهد به همین خاطر جدا از علاقه  با توجه به هدفی که دارند دست به انتخاب می زنند.

  • مهندسی برق

اگر می‌خواهید یکی از سخت‌ترین شغل های رشته ریاضی را بخوانید، مهندس برق شوید! برای این کار باید واقعا به ریاضی و فیزیک و محاسبات علاقه داشته باشید وگرنه قطعا از آن خسته خواهید شد.

این رشته دارای گرایش‌های مختلفی است که افراد با توجه به شرایط و علاقه می‌توانند به سراغ هر یک از آنها بروند.

  • رشته مهندسی کامپیوتر

یکی از بهترین و به‌روزترین شغل‌های رشته ریاضی برای همه، مهندسی کامپیوتر می‌باشد. این رشته هم برای دخترها و هم برای پسرها مناسب است و افراد می‌توانند در دانشگاه این رشته تحصیلی را انتخاب کنند. مهندسی کامپیوتر یک دانش به روز است و بشر همیشه به آن نیاز دارد؛ بنابراین خیالتان از بابت درآمد و بازار کار این رشته راحت است!

بر اساس مقاله high-paying engineering jobs در مجله indeed هم مهندسی کامپیوتر یکی از 10 شغل پردرآمد رشته ریاضی در دنیا است.

  • رشته مهندسی عمران

افرادی که هم به ساخت و ساز و هم به مدیریت علاقه‌مند هستند می‌توانند به سراغ رشته مهندسی عمران بروند. رشته مهندسی عمران از رشته‌های پردرآمد و البته پرطرفدار محسوب می‌شود. متاسفانه رشته مهندسی عمران جزء رشته هایی است که اشباع شده است اما با این وجود هنوز طرفداران مختص به خود را دارد.

با این حال اگر در جهت رشد مهارت‌های خود تلاش کنید می‌توانید در هر رشته‌ای موفق شوید!

  • رشته مهندسی معماری

در ایران از طریق رشته مهندسی معماری می‌توان درآمد بالا و جایگاه اجتماعی مناسبی به دست آورد. این رشته علاوه بر اینکه مربوط به ریاضی است با هنر نیز ارتباط نزدیکی دارد و این خود دلیل اصلی تفاوت مهندسی عمران و معماری محسوب می‌شود. بسیاری از افرادی که رشته‌های مهندسی و ریاضیات را در کنار هنر دوست دارند، معماری را انتخاب می‌کنند.

  • رشته مهندسی نفت

مهندسی نفت یکی از سخت‌ترین و پردرآمدترین شغل های رشته ریاضی است و داوطلبان این رشته باید خودشان را برای سختی‌های این مسیر آماده نمایند. معمولا گفته می‌شود این رشته برای پسرها مناسب‌تر است اما بیایید کلیشه‌های جنسیتی را کنار بگذاریم؛ دیگر دوره دخترانه و پسرانه کردن رشته‌ها تمام شده است!

اگر به این رشته علاقه دارید اما از انتخاب خود مطمئن نیستید، می‌توانید با کمک یک مشاور معتبر در مورد انتخاب خود مطمئن شوید؛ سبکی نو برای همین اینجاست!

  • رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع از دیگر رشته‌های جذاب ریاضی محسوب می‌شود که به دنبال روش‌ها و راه‌هایی برای بالا بردن کیفیت محصولات می‌باشد. رشته مهندسی صنایع گرایشات متفاوتی را نیز دارا می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مدیریت و کنترل پروژه، تحلیلگری، مدل سازی سیستم‌ها، مدیریت و کنترل کیفیت و… به کار بپردازند.

از کجا بدانم کدام رشته برای من مناسب است؟

انتخاب رشته ریاضی

احتمالا شما هم مانند من برای انتخاب رشته دانشگاه مدت زیادی را سردرگم بوده‌اید. شاید هنوز هم هستید!

برای این که ببینید کدام یک از شغل های رشته ریاضی مناسب شما است باید اول خودتان را از این سردرگمی نجات دهید. یک راه نجات هم این است که با کسی صحبت کنید که اطلاعات قابل اعتمادی درباره این رشته‌ها دارد و می‌تواند خیلی واضح شما را راهنمایی کند و بدون اطلاعات پیچیده مسیر را به شما نشان دهد.

مثلا ممکن است صحبت کردن با یک مشاور انتخاب رشته یا مشاور تحصیلی راه را برای شما هموار کند. یا شاید ترجیح بدهید با یک دانشجوی آگاه که از این مسیر مطلع است مشورت کنید؛ خوشبختانه به جای این که بروید و در کوچه و خیابان دنبال مشاور و آموزشگاه بگردید تا شما را راهنمایی کند، می‌توانید همه اینها را در سبکی نو پیدا کنید!

4 دیدگاه‌ها

    • سلام شیما عزیز، فارغ التحصیلان این رشته به صورت بسیار بسیار محدود و با شرایط خاص جذب بازار كار میشن یا باید به استخدام شركت نفت و شركت های تابعه دربیاند كه این مورد فكر نمی‌كنم احتیاجی به توضیح داشته باشه كه استخدام و این حرفها اصولا در ایران تابع قانون خاصی نیست و اصلا نمیشه به این اطمینان وارد رشته نفت شد؛ حتی واسه پسرا!!

    • سلام ملیکا عزیز. بله می تونید از طریق شرکت در کنکور ریاضی وارد رشته های تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان یا سایر دانشگاه شوید. در واقع تربیت معلم نیز جزو شغل های رشته ریاضی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید