از مشاور کنکور چه بپرسیم؟ (9 سوال اساسی که باید از مشاور کنکور بپرسیم!)

از مشاور کنکور چه بپرسیم

پرسیدن سوال درست از مشاوره کنکور به نظر موضوعی ساده است ولی در عین سادگی برای مسیر تحصیلی بسیار مهم است.آیا می‌دانستید وقتی بفهمید به چه چیزی بیشتر علاقه دارید، برای آن بیشتر تلاش می‌کنید؟

بارها پیش آمده است که دانش آموز گفته است “مغزم نمی‌کشه درس بخونم”. خُب، برای این است که اصلا نمی‌داند چه چیزی دوست دارد. یا از تیپ شخصیتی خود خبر ندارد. این کار مشاور است که علاوه بر برنامه ریزی تحصیلی، رشته متناسب با تیپ شخصیتی برایتان پیدا کند. برای همین مهم است بدانیم که از مشاور کنکور دقیقا چه بپرسیم.

از مشاور کنکور چه بپرسیم؟

1. کدام مسیر تحصیلی برای من بهتر است؟

برای این که ببینیم از مشاور کنکور چه بپرسیم اول باید به علایق خود توجه کنیم. یکی از سوالات متداول کنکوریها این است که اصلا چه مسیری را باید انتخاب کنند؟

قبل از اینکه به سراغ برنامه‌ریزی تحصیلی بروید، بهتر است فهرستی از علایق خود آماده کنید و از مشاور بپرسید که به چه مسیری بروم بهتر است.

همچنین، در این مرحله مشاور بر اساس علایق الویت‌بندی شما، مشاور تصمیم می‌گیرد که چه مسیری برایتان بهتر است.

2. آیا این رشته برای من آینده مناسبی دارد؟

مشاوره انتخاب رشته

خُب حالا که اطلاعات کافی را به مشاور دادید نوبت به این می رسد که از مشاور درباره آینده رشته تحصیلی خود سؤال کنید. آینده شغلی رشته یکی از مهم‌ترین مواردی است که همه ما باید بدانیم درباره آن از مشاور کنکور چه بپرسیم.

شاید یک رشته تحصیلی خاصی مد نظرتان باشد! می توانید آن را هم با مشاور در میان بگذارید. ولی پیشنهاد می‌شود این کار را بر عهده مشاور بگذارید؛ زیرا مشاور با تجربه‌ای که دارد می‌تواند مسیر را برای شما هموار تر کند.

به عنوان مثال، مشاور درباره بازار کار، نحوه ورود و حتی فضای شغل آینده به شما اطلاعات مفیدی ارائه خواهد داد. اگر مشاور خبره‌ای باشد، حتی درباره درآمد ماهیانه آن شغل هم صحبت خواهد کرد.

3. من فکر می کنم در درس زبان (به عنوان مثال) ضعیف هستم، راهکار شما برای این‌ مشکل چیست؟

برای اینکه دید بهتری به نقاط ضعف و قوت خود در درس‌های مختلف بدست بیاورید، بهتر است این سوال را مطرح کنید. حواستان باشید همان درس که در آن ضعیف هستید ممکن است تست خیز باشد؛ پس نباید این سوال را از مشاور پنهان کنید. مطمئن باشید مشاور بر اساس تخصصی که دارد راهکاری جلوی پای شما قرار خواهد داد.

در پاسخ به این سوال شما که “از مشاور کنکور چه بپرسیم” باید بگوییم این یکی از اصلی‌ترین سوال‌هایی است که باید با مشاور خود مطرح کنید!

4. اگر درس رو فراموش کردم باید چکار کنم؟

این سؤال بسیار مهمی است. بارها  پیش آمده است که دانش‌آموز از فراموشی درس‌ها گلایه داشته است. بهتر است این موضوع را جایی یادداشت کنید. اگر هم درس خاصی مد نظرتان است، آن را اول از همه به مشاور بگویید. حتی می‌توانید از مشاور خود درباره دلیل آن بپرسید؛ مشاوران تحصیلی با مطالعاتی که در زمینه روانشناسی دارند، با یافتن علت این فراموشی به شما کمک می‌کنند.

5. حس درس خواندن ندارم، چکار کنم؟

تنبلی در درس خواندن

این هم یکی از آن مسائل روانشناختی است که مشاور خیلی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. علاوه بر این ممکن است برای گفتن این مسئله کمی خجالت بکشید. ولی این موضوع می‌تواند انگیزه درس خواندن را از شما بگیرد. اگر فکر می‌کنید که حوصله خواندن ندارید و باید یک انگیزه عالی برای درس خواندن داشته باشید، مشاوران کنکور حتما راهی برای مشکل شما پیدا خواهند کرد.

اگر حوصله خواندن ندارید پیشنهاد ما این است که ابتدا با درس مورد علاقه تان شروع کنید! اگر درس خاصی را دوست ندارید، زمان‌های کوتاه 30 دقیقه‌ای برای درس خواندن تعیین کنید و بین هر دوره 10 دقیقه استراحت کنید.

در ادامه به بقیه مواردی اشاره می‌کنیم که لازم است همه ما بدانیم که از مشاور کنکور چه بپرسیم.

6. آیا باید هر روز درس بخوانم؟

مورد بعدی که باید بدانیم تا از مشاور کنکور چه بپرسیم این است که باید هر روز درس بخوانیم؟

کمّیت بهتر است یا کیفیت؟ مسئله این است!

بارها پیش آمده است که داوطلب که هر روز درس می‌خوانده است، آن هم سنگین مثلا روزی بالای 12 ساعت. این را بدانید که بر اساس روحیات و توانی که هر فرد دارد، مشاور ساعات درسی را برای او تنظیم می‌کند. برای بعضی دانش ‌آموزان مثلا 7 روز هفته لازم است ولی با تعداد ساعات کمتر. حتما این سوال را از مشاور خود بپرسید.

7. هر روز باید ساعت مشخصی از خواب بیدار شوم؟

ضرب المثلی بین کنکوری‌ها هست که می‌گوید: سحرخیز باش تا یک رقمی شوی! مشاور با آشنایی که از روحیات شما دارد، ساعت‌های روزانه شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که صبح زودتر از خواب بیدار شوید. زیرا کارآیی مغز در صبح اصولا برای برخی دانش‌آموزان بهتر است.

البته برخی از دانش‌آموزان هستند که در ساعات بعد از ظهر، ذهن بیدار تری دارند. این دیگر به مشاور شما برمی‌گردد که تشخیص دهد چه ساعاتی از روز بازدهی شما بالاتر می‌رود.

8. بیشتر تست بزنم یا تشریحی کار کنم؟

مدیریت زمان برای تست زنی در کنکور بسیار مهم است. اینکه چه مقدار زمان را صرفا فقط تست زدن یا تشریحی می‌کنید، مشاوره تعیین می‌کند. تا اینجا مشاور یک دید کلی از روحیات و نحوه درس خواندن شما پیدا کرده است؛ بنابراین روشی مناسب برای برقراری تعادل بین زمان تست زنی و تشریحی حل کردن سؤالات برای شما پیدا خواهد کرد.

ممکن است با توجه به شرایطتان مشاور پیشنهاد دهد تشریحی کار کردن را کنار بگذارید؛ در این صورت برنامه مشاور را به مدت یک هفته الی 10 روز عملی کنید و اگر نتیجه آن مطلوب نبود، آن را حتما با مشاور مطرح کنید و بخواهید روش دیگری به شما پیشنهاد دهد.

9. برای قبولی در فلان رشته چه رتبه‌‌ای نیاز دارم؟

و اما مهم‌ترین سؤالی که باید از مشاور خود بپرسیم، رتبه لازم برای قبولی در کنکور است. مشاور با توجه به گروه آزمایشی و آنالیز کارنامه سال‌های قبل، یک رتبه تقریبی را برای شما مشخص می‌کند. به عنوان مثال اگر رشته تجربی هستید، با تحلیل کارنامه‌ها و میزان رقابت در این رشته، رتبه مورد نیاز برای دنداندپزشکی را برای شما تخمین می‌زند.

همچنین در مقاله Discussion Topics With Your Initial Academic Advisor که در سایت موسسه پلی تکنیک Rensselaer منتشر شده است، به موارد دیگری هم اشاره شده که باید از مشاور تحصیلی بپرسید.

سوالات متداول کنکوریها

حال که فهمیدیم باید از مشاور کنکور چه بپرسیم، بیایید به سوالات متداول کنکوریها جواب بدهیم که لازم نیست زمان جلسه مشاوره خود را روی آن صرف کنید! جواب آنها را همین جا برای شما آورده‌ایم.

1-روزانه چند ساعت باید درس بخوانم؟
بستگی دارد. هر فرد به میزان توانایی که دارد، می‌تواند در روز مطالعه کند. این که هر روز برای دانش‌آموز ساعتی تعیین شود و درس بخواند، اشتباه است. دانش‌آموزی مثل ساعت مغزش کار می‌کند و پشت سر هم درس می‌خواند. برعکس، دانش‌آموزی درس را تفریحی می‌خواند و باز هم همان بازدهی را دارد، که دوباره به تیپ شخصیت و روحیه فرد باز می‌گردد.

2- اگر از برنامه درسی عقب ماندم چکار کنم؟

این سوال کمی چالش برانگیز است و دانش آموز را مضطرب می‌کند اما نترسید! سبکی نو اینجاست!

اگر از برنامه درسی خود عقب ماندید، اصلا جای نگرانی و استرس نیست. برای این کار می‌توانید برنامه‌ریزی کارهای روزانه خود را تغییر دهید. مثلا می‌توانید شب‌ها زودتر بخوابید یا زمان استراحت خود را تا حد امکان کم کنید؛ اما نه به این معنی که اصلا تفریح نکنید.

که البته این کار با استفاده از ابزارهایی مثل دمینگ و آلارم در اپلیکیشن سبکی نو اصلا سخت نیست!

پیشنهاد ویژه: دانلود اپلیکیشن سبکی نو برای کنکوری ها

سخن پایانی

برای اینکه بدانیم از مشاور کنکور چه بپرسیم باید قبل از آن سؤالات خود را روی یک کاغذ یادداشت کنید. جلسه مشاوره در آن حد نیست که بدون یادداشت و بی برنامه وارد آن شوید. برای همین، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر نوشتن سؤالات، سعی کنید ارتباط نزدیکی با مشاور خود برقرار کنید؛ در نتیجه جلسه مشاوره تحصیلی گرم‌تر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید