شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان یا هفت خان رستم؟!

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

شنیده‌اید که هر که طاووس خواهد باید جور هندوستان کشد؟

معلم شدن هم همین طور است. هر کسی قرار نیست معلم شود! از طرفی رقابت در این مسابقه داغ است و داوطلبان زیادی در انتظار معلم شدن هستند. برای همین، دانشگاه فرهنگیان شرایط ویژه‌ای برای پذیرش گذاشته است.

برویم ببینیم راه رسیدن به خط پایان این مسابقه چگونه است و شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان چیست.

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟

شرایط اختصاصی پذیرش دانشگاه فرهنگیان

قبل از هر چیزی باید بگوییم که دانشگاه فرهنگیان برای ورود دو شرط کلی گذاشته: عمومی و اختصاصی.

یعنی سیستم ورودی دانشگاه فرهنگیان مثل یک غربال است که افراد را گلچین می‌کند. اما بیایید به این شرایط سری بزنیم.

شرایط عمومی همیشه آسان است و بیشتر شبیه به گرم کردن قبل مسابقه است. برای همین آنقدرها هم سخت نیست. موارد زیر شرایط عمومی پذیرش دانشگاه فرهنگیان است:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد به دین اسلام
  • داشتن سلامت کامل روانی
  • نداشتن سابقه کیفری
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
  • داشتن گواهینامه پیش دانشگاهی یا دیپلم متوسطه دوم

ولی شرایط اصلی که همه درگیر آن هستند، شرایط اختصاصی آن است. شرایط دارد آن هم چه شرایطی! هفت خان رستم است برای خودش!

شرایط اختصاصی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان: هفت خان اصلی!

شرایط اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

خان اول: آقا جان درست را بخوان!

با توجه به رای هيات عمومی ديوان عدالت اداری، معدل کل شما در دوره متوسطه دوم باید 14 باشد. یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم.

البته باز هم جای نگرانی نیست. آموزش و پرورش چند سالی است که هوای معدل پایین‌ها را دارد و به آنها اجازه ترمیم معدل را داده است. پس می‌توانید هر درسی را دوباره امتحان دهید ولی فقط یک بار!

خان دوم: کسب تراز مناسب

برای اینکه همان اول بتوانید در دانشگاه فرهنگیان انتخاب رشته کنید، تراز شما باید 6500 یا بالاتر باشد. پس هیچ بهانه‌ای برای درس نخواندن وجود ندارد!

فقط باید هر روز با تمرکز چند ساعتی درس بخوانید. حالا چطوری؟

برای درس‌هایتان برنامه ریزی کنید و با بازدهی بالا هر درس را مطالعه کنید. برای این کار می‌توانید از قابلیت دِمینگ که مخصوص این کار طراحی شده استفاده کنید. این قابلیت در اپلیکیشن کنکور سبکی نو هست.

خان سوم: بومی بودن

درست است که این یکی خان زیاد سخت نیست ولی بد نیست توضیحی درباره آن بدهیم. برای رد شدن از این خان فقط باید سه سال آخر تحصیلی را در یک شهر سپری کرده باشید. مثلا اگر الان نهم هستید و شیراز زندگی می‌کنید، باید تا سال قبل از کنکور همان شیراز بمانید تا بومی آن استان به حساب بیایید.

خان چهارم: اولویت با جوان‌ترها است!

حداکثر سن برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان 24 سال است.

یعنی باید متولد 1 مهر 1377 به بعد باشید تا بتوانید وارد دانشگاه شوید. قبلا قانون روی 22 سال بود ولی به کمک مصوبات سال‌های پیش، به 24 سال رسید. پس یعنی اگر خودتان را جمع و جور کنید، می‌توانید همان سن پایین که هستید، امتحان دهید و آزمون را قبول شوید.

محاسبه سن بر اساس اصل شناسنامه‌ای است که مشخصات آن را در آزمون وارد می‌کنید. پس سعی کنید تاریخ تولد خود را دقیق و درست وارد کنید. اگر سال تولدتان را اشتباه وارد کنید، دیگر نمی‌توانید آنها را پس از ثبت نام ویرایش کنید.

خان پنجم: قد بلند یا قد کوتاه؟

برای اینکه معلم شوید باید قدتان مورد تأیید اداره کل آموزش و پرورش باشد! این یعنی قد کوتاه‌ها معلم نمی‌شوند؟ خیر، اصلا اینطور نیست. قد بلند بودن بیشتر برای معلم‌های ورزش است. البته برای خانم‌ها محدوده قد کمتر از آقایان است.

در سال‌های قبل حداقل قد برای پذیرش خانم‌ها 155 سانتی‌متر و برای پذیرش آقایان 160 سانتی‌متر بوده است.

خان ششم: عینکی‌ها مراقب باشید!

خیلی از داوطلبان نگران نمره چشم یا عینکی بودن خود هستند و می‌پرسند آیا من که عینک می‌زنم باید معلمی را ببوسم بگذارم کنار؟

خیر، اصلا! بر اساس شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان، اگر لنز دارید، باید نمره چشم شما حداقل 10 از 20 باشد. همچنین نباید کوررنگی یا ضایعات چشمی داشته باشید.

خان هفتم: سلامت جسمی و قدرت شنوایی

یکی از خاص‌ترین شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان این مورد است.

اول باید از لحاظ روانی سالم باشید که روانشناس متخصص ومتعمد آموزش و پرورش آن را تشخیص می‌دهد. بعد از آن، باید از لحاظ ظاهری مناسب تدریس باشید. یعنی سوختگی روی صورت یا نقص عضو نداشته باشید.

همچنین، گوش‌های تیزی باید داشته باشید. یعنی کم شنوایی شما نباید بیشتر از 30 دسی بل باشد یا اینکه نقص شنوایی داشته باشید.

تکلیف مصاحبه دانشگاه فرهنگیان چه می‌شود؟

پس مصاحبه کجای کار است؟

بعد از اینکه این هفت خان را رد کردید، تازه پای مصاحبه وسط می‌آید. یعنی وقتی شرایط بالا را داشتید، پس از تایید دانشگاه فرهنگیان به مصاحبه دعوت می‌شوید که آن هم داستان درازی دارد!

شروط پذیرش دانشگاه فرهنگیان
شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان مثل هفت خان رستمه! آماده‌ای واسش؟

سوالات متداول درباره شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

1- آیا سهمیه ایثارگران در دانشگاه فرهنگیان تاثیر دارد؟
سوال خوبی است. تا اینجای کار درباره سهمیه آزاد داوطلبان صحبت کردیم. سهمیه ایثارگری بحثی جدا است. دانشگاه فرهنگیان برای ایثارگران هم سهمیه بندی دارد و برای ورود به دانشگاه تأثیر گذار است.

2- حالا می‌گویید چگونه؟
سهمیه ایثارگری به دو دسته 5 درصدی و 25 درصدی تقسیم بندی می‌شود. 5 درصد یعنی اینکه 5 درصد از ظرفیت از کد هر رشته و 25 درصد هم همینطور. یعنی اگر مثلا سال 1401 ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای رشته علوم انسانی، 13 هزار نفر باشد، 650 نفر آن مختص به سهمیه 5 درصد است.

در صورتی سهمیه 5 یا 25 درصد ایثارگران اعمال می‌شود که بتوانید 70 درصد از رتبه آخرین فرد قبول شده در سهمیه عادی را کسب کنید. مثلا اگر رتبه آخرین فرد مجاز 9 هزار باشد باید رتبه شما باید 6300 شود تا سهمیه ایثارگری اعمال شود.

3- آیا شرایط سنی و معدل برای ایثارگران متفاوت است؟
خیر. به منظور ایجاد عدالت آموزشی، شرایط سنی و معدل برای همه داوطلبان یکسان است.

4- تراز من در کنکور با بقیه مقایسه می شود؟
بله. این تراز 6500 حداقل تراز لازم برای وارد شدن به دانشگاه فرهنگیان است. اگر آن هفت خان را به سلامت گذراندید و مصاحبه را هم قبول شدید، تراز شما با بقیه رقبا مقایسه می‌شود. سپس گزینش نهایی انجام می‌شود. برای همین سازمان سنجش توصیه می‌کند که کسب تراز بالاتر شرطی الزامی است.

5- حداقل سن برای معلم شدن چقدر است؟
حداقل 24 سال است یعنی باید متولد 1 مهر 1377 باشید.

6- آیا شرایط سنی و معدل برای ایثارگران متفاوت است؟
خیر. به منظور ایجاد عدالت آموزشی، شرایط سنی و معدل برای همه داوطلبان یکسان است.

 

کلام آخر

دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبان شرایط خاصی گذاشته است که با بقیه دانشگاه‌ها متفاوت است؛ مثلا سن یا قد داوطلب! چیزی که این بین مهم است تراز است زیرا تا بعد از مصاحبه هم به داد شما می‌رسد. البته این مژده را به شما بدهیم که اگر برنامه ریزی درسی خوبی داشته باشید، تراز خوبی در کنکور بدست می‌آورید.

4 دیدگاه‌ها

    • سلام دوست خوبم، دو نفر از حراست دانشگاه و یک روانشناس در روز مصاحبه حضور دارند.

    • سلام نگار عزیز، رتبه قبولی در رشته های دانشگاه فرهنگیان ثابت نیست و با توجه به ظرفیت پذیرشی که دارند متفاوت است، اما داوطلبان حتما باید تراز بالای 6500 کسب کنند تا شانس دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان را داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید