شغل های رشته تجربی: در تجربی چه کاره شویم؟

شغل های رشته تجربی
  1. تا چه اندازه از شغل های رشته تجربی، تنوع و درآمد آن‌ها اطلاع دارید؟
  2. علاقه‌مندی شما به کدام یک از شغل ها و رشته های تجربی است؟
  3. به نظر شما در زمان انتخاب رشته چقدر باید به علاقه و چقدر باید به درآمد توجه کرد؟ کدام یک مهم‌تر است؟
  4. آیا همه شغل های رشته تجربی آش دهن سوزی هستند و اصلا به درد من می‌خورند؟

اینها سوالاتی هستند که احتمالا همه دانش آموزان رشته تجربی یک گوشه ذهنشان از خود پرسیده‌اند اما منبع مطمئنی را نداشته‌اند تا آنها را مطرح کنند و یک جواب درست و حسابی بگیرند.

در ادامه به صورت مفصل شغل های رشته تجربی را بررسی خواهیم کرد.

رشته تجربی سخت است یا آسان؟!

رشته تجربی سخت یا آسان

قبل از این که ببینیم در تجربی چه کاره شویم، بیایید ببینیم اصلا از پس این رشته بر می‌آییم یا نه!

این سوال را باید افرادی که تحصیل کرده رشته تجربی هستند، جواب دهند. دلیلش هم ساده است؛ دانش آموزان رشته علوم تجربی با پیچ و خم‌های این مسیر آشنایی کافی دارند.

البته جدا از بحث آشنایی و کمک گرفتن از دانش آموزان این رشته باید بدانید که هر یک از ما، مسائل مربوط به زندگی را بر اساس دیدگاه، شخصیت و تجربه‌ای که داشته‌ایم تحلیل می‌کنیم.

هر رشته‌ای سختی‌ها و چالش‌های مخصوص به خود را دارد. مهم نوع برخورد ما نسبت به مسائل و موقعیت‌های مختلف است. البته این باعث نمی‌شود مثلا فیریک برایتان آسان شود یا زیست کنکورتان را 100 بزنید چون دیدتان به مسائل خوش بینانه است! 🙂

رشته تجربی در یک کلام آسان نیست و تلاش خاصی را هم برای کنکور نیاز دارد.

رشته تجربی از رشته‌های نظری دبیرستان محسوب می‌شود. دانش آموزان بعد از پایان سال نهم، آماده انتخاب رشته دبیرستان می‌شوند و بعد از 3 سال تحصیل، به پیشواز کنکور سراسری می‌روند 🙁

بالا بودن تعداد شرکت کنندگان، رقابت زیاد بین دانش آموزان رشته تجربی، نیاز به تراز بالا برای قبولی در رشته‌های برتر و متغیر بودن ظرفیت دانشگاه‌ها از مهم‌ترین چالش‌های این رشته هستند.

حالا اگر یک راهنمای کاربلد و حرفه‌ای کنارتان باشد مسیر آسان‌تر می‌شود؛ که اتفاقا در سبکی نو جمع کاردرست‌های انتخاب رشته جمع است!

10 شغل محبوب رشته تجربی

بعد از کمک گرفتن از مشاور برای انتخاب رشته و اتمام دوره دانشگاه (7 سال برای رشته‌های پزشکی و 4 سال برای پیراپزشکی‌ها) می‌توانید در رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید ، مشغول به کار شوید.

شغل های رشته تجربی تنوع بالایی دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

رشته پزشکی: پرطرفدار اما سخت!

افرادی که علاقه‌مند به شغل پزشکی هستند باید در کنکور از رتبه و تراز بالایی داشته باشند. در این رشته بعد از 6 سال و نیم تحصیل، می‌توانید از مقطع عمومی فارغ التحصیل شوید و آماده دوره تخصص شوید.

مدت زمان دوره تخصص 4 سال است اما تخصص رشته نوروسرجری 6 سال می‌باشد. یعنی عمرتان را باید بگذارید تا یک متخصص نوروسرجری شوید!

در سال 1401 مصوب شد که به مدت 4 سال، حدود 20 درصد ظرفیت پزشکی افزایش پیدا می‌کند.

دندانپزشکی: هم حال را بخرید هم آینده!

یکی دیگر از شغل‌های جذاب رشته تجربی دندانپزشکی است. این شغل به دلایل مختلفی جذابیت بالایی دارد؛ درآمد بالا و جایگاه اجتماعی تنها تعداد محدودی از دلایلی هستند که این شغل را جذاب کرده‌اند.

در چند سال آینده بازار کار دندانپزشکی به دلیل پیشرفت‌هایی که در زمینه بهداشت دهان و دندان صورت می‌گیرد، به اندازه الان رونق نخواهد داشت و شغل دندانپزشکی بیشتر به سمت زیبایی خواهد رفت.

داروسازی: همه جا جای شما است!

برای فارغ التحصیل شدن از این رشته 6 سال زمان نیاز است و بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید در هر یک از شغل‌های مربوط به این رشته مشغول به کار شوید. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند قیمت بسیاری از داروها را کاهش و یا صادرات دارو به کشورهای دیگر را افزایش دهند. بستگی دارد چند مرده حلاج باشید!

دامپزشکی: رشد قطعی با درآمد بالا!

بعد از گذراندن دروس علوم پایه ارتباط شما برای درمان و مراقبت از حیوانات شروع می‌شود.

با افزایش تعداد حیوانات خانگی، بازار کار شغل دامپزشکی رونق پیدا کرده است. زمانی که یک دامپزشک زیر نظر یک متخصص در بیمارستان مشغول به کار باشد حداقل درآمد او 10 تا 15 میلیون و اگر برای احداث کلینیک یا داروخانه اقدام نماید 20 الی 25 میلیون درآمد خواهد داشت.

با توجه به این که فرهنگ جامعه به سمت نگهداری از حیوانات خانگی می‌رود، بازار این شغل رو به رشد است.

اگر قصد مهاجرت هم داشته باشید طبق مقاله Highest Paid Veterinarian Careers With Salaries می‌توانید در پردرآمدترین شغل‌های دامپزشکی خارج از ایران مشغول شوید و خیالتان از درآمد راحت باشد.

اپتومتریست: باکلاس و پردرآمد!

شغل اپتومتریست یا بینایی سنجی چشم و قسمت‌های مختلفی از سیستم بینایی را معاینه و درمان می‌کنند. اپتومتریست‌ها در زمینه انحرافات چشمی و درمان اطلاعات بیشتری نسبت به چشم پزشکان دارند.

به دلیل اینکه این رشته تنها در 4 دانشگاه دولتی قبولی دارد، تعداد افراد فارغ التحصیل در این رشته کم است و باعث می‌شود بازار کار این رشته چه در ایران و چه در خارج از کشور عالی باشد.

ادیومتری یا شنوایی سنجی: بازار کار خوب با درآمد بالا

شنوایی سنجی یا ادیومتری یکی دیگر از پرطرفدارترین شغل های رشته تجربی محسوب می‌شود. افراد بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی، مراکز وابسته به سیستم بهزیستی، کلینیک‌های خصوصی شنوایی سنجی، ساخت سمعک‌ها و قالب‌های شنوایی و… مشغول به کار شوند.

شنوایی سنجی یک رشته تقریبا جدید محسوب می‌شود که از بازار کار و درآمد خوبی برخوردار است.

فیزیوتراپیست: دیر یا زود همه به شما نیاز دارند!

فیزیوتراپیست‌ها افرادی هستند که در دوران دانشجویی به تحصیل رشته فیزیوتراپی می‌پردازند و در انتها در درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، هلال احمر، مراکز توانبخشی، فدراسیون‌های ورزشی و کلینیک‌های خصوصی مشغول به کار می‌شوند.

به دلیل افزایش شغل‌های پشت میز نشینی تقریبا همه ما بعد از مدتی دچار مشکلات مفصلی و رماتیسمی و اینها می‌شویم و آخر کارمان به یک فیزیوتراپیست می‌افتد.

این است که آخرش بازار کار شما به عنوان یک فیزیوتراپیست داغ خواهد بود!

تکنسین اتاق عمل: برای کسانی که هیجان و خون دوست دارند!

یکی از شغل های رشته تجربی تکنسین اتاق عمل است. در صورتی که علاقه‌مند به کار کردن در محیط اتاق عمل هستید این رشته را برای شما کنار گذاشته‌اند!

تکنسین‌های اتاق عمل، اتاق عمل را برای جراحی آماده و در حین عمل به جراح کمک می‌کنند. این امکان برای افراد علاقه‌مند به این رشته وجود دارد که به صورت مجزا در دوره‌های 2 ساله شرکت کنند و به صورت سیار در بیمارستان‌ها مشغول شوند.

علوم آزمایشگاهی: به شرطی که حساس و وسواسی نباشید!

کار کردن در محیط آزمایشگاه کار هر فردی نیست و برای افرادی مناسب است که حساسیت‌های بسیاری نسبت به چنین فضایی نداشته باشند.

مثلا  اگر شما با دیدن خون حالتان بد شود، نباید بروید در آزمایشگاه کار کنید چون مردم زیادی روزانه برای شما نمونه خون می‌آورند. ساده است؛ مگر نه؟!

پس از فارغ التحصیلی از این رشته می‌توانید در محیط‌های آزمایشگاهی طبی، دولتی و خصوصی، پزشکی قانونی، صنایع غذایی و دارویی، موسسات و مراکز انتقال خون و… به کار بپردازید.

روانشناسی: بازی با روح و روان مردم!

رشته روانشناسی به عنوان یک رشته نوین و از برترین شغل‌های دنیا محسوب می‌شود. بعد از خواندن این رشته می‌توانید در کلینیک‌ها، مطب‌ها، مهدکودک‌ها و… مشغول شوید؛ حتی سازمان‌های زیادی هستند که به روانشناس در کادر منابع انسانی خود نیاز داشته باشند.

از آنجایی که افراد متخصص در این رشته با روح و روان مراجعان خود در ارتباط هستند، اهمیت این شغل افزایش پیدا می‌کند. به خصوص که وضعیت بیماری‌های روانی در مردم روز به روز بدتر می‌شود و افراد بیشتری درگیر می‌شوند.

شغل های رشته تجربی که فکرش را نمی کنید!

تنوع شغل های رشته تجربی

شاید باورش سخت باشد ولی رشته تجربی فقط پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیست. تنوع شغل های رشته تجربی بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. از رشته‌های مدیریتی مانند امور بانکی و بیمه گرفته تا معلمی.

حالا بعد از این همه صحبت، بهتر است به بقیه شغل‌های این رشته هم سری بزنیم:

  1. آموزش ابتدایی
  2. حسابداری
  3. فوریت‌های پزشکی
  4. گفتار درمانی
  5. گردشگری
  6. صنایع غذایی
  7. مددکاری اجتماعی
  8. بهداشت حرفه‌ای
  9. و

سوالات متداول درباره شغل های رشته تجربی

1- آیا شغل های رشته تجربی فقط شامل پزشکی و پیراپزشکی است؟
خیر، تجربی تنوع زیادی دارد که حتی می توانید در رشته‌های حسابداری، گردشگری، مددکاری اجتماعی و… هم دانشجو شوید. 

2- رشته تجربی رشته دشواری است؟
هر رشته سختی خودش را دارد و جواب این سوال از نظر هر فرد با توجه به شخصیتی که دارد فرق می‌کند. 

3- آیا رشته اپتومتریست در همه دانشگاهها پذیرش دارد؟
خیر، این رشته تنها در 4 دانشگاه پذیرش دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی به شما بدهیم که برای یک دانش آموز رشته تجربی مفید است. امیدواریم که جواب سوالات خود را گرفته باشید؛ اگر سوال دیگری هم دارید، در قسمت کامنت‌ها منتظر شما هستیم تا خیلی سریع به آنها جواب بدهیم.

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام و خداقوت
    دختر من کلاس نهم هست و به رشته تجربی علاقه مند هست، میخواستم بدونم برای ورود به این رشته شرط معدل وجود داره یا خیر؟
    تشکر از اطلاعات مفیدی که در مقاله هاتون منتشر میکنید.

    • سلام دوست عزیز. حداقل معدل در پایه نهم برای رشته تجربی باید 14 باشد تا دانش‌آموز بتواند وارد رشته‌ تجربی شود.

  2. سلام
    با توجه به اینکه تاثیر سوابق تحصیلی زیاد هستن،میشه رشته اتاق عمل بدون کنکور و با سوابق تحصیلی بسیار خوب قبول شد؟ ممنون از پاسخگویی شما و سایت خوبتون

    • سلام عرفانه عزیز، خیر. متاسفانه امکان تحصیل در رشته اتاق عمل بدون کنکور در حال حاضر در کشورمان وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید