رشته های بدون کنکور زبان، 7 رشته محدود ولی خاص

رشته های بدون کنکور زبان

با زبان، همه جا خانه توست (ادموند دی وال)

خبر آمده بود که دانشگاه‌ها 85 درصد رشته‌ها را بدون کنکور می‌پذیرند. شما هم که ماشاالله همه زبان دان و قرار است شق القمر کنید! ولی گویا این حرف‌ها در مغز زبان دوستان فرو نمی‌رود مگر اینکه؟!

مگر اینکه بفهمید چگونه می‌شود از کنکور ربان فرار کرد اصلا؟ بعد آنقدر رشته است که حداقل یکی را قبول می‌شوید! برویم ببینیم شرایط در مورد رشته های بدون کنکور زبان چگونه است…

چگونه از کنکور زبان قسر در برویم؟

عزیزم فقط یک کم درس بخوان. برای رشته زبان بدون کنکور باید نمره دیپلم یا پیش دانشگاهیت رو بترکانید. بادکنک نیست، ولی باید بترکانید. در حدی که صدایش در بیاید و چشم فامیل را بسوزاند، مثلا 12 یا 14! البته هر چه نمره معدل شما بیشتر شود، شانس قبولی در دانشگاه نزدیک خانه‌تان بیشتر می‌شود.

در ضمن این را برای دانشگاه دولتی می‌گوییم که عاشق نمره بالا است، و خیر سرشان رایگان است. برای همین فقط بعضی رشته‌ها را دارند.

برویم ببینیم دانشگاه‌ها چه رشته‌های برایتان هدیه آورده‌اند.

7 رشته اصلی زبان بدون کنکور

رشته‌های بدون کنکور زبان مقطع
1.مترجمی زبان انگلیسی کاردانی/کارشناسی
2.آموزش زبان انگلیسی کاردانی/کارشناسی
3.زبان و ادبیات انگلیسی کارشناسی
4. زبان روسی کارشناسی
5. زبان و ادبیات ارمنی کارشناسی
6. زبان و ادبیات عربی کارشناسی
7. زبان و ادبیات فرانسه کارشناسی

درست است که فقط 7 رشته است ولی هم ظرفیت‌های زیادی دارد و هم نیازی نیست شاخ غول را بشکنید. آنقدر ظرفیت هست که فقط برای کاردانی، بعضی موسسات غیرانتفاعی 100 نفر می‌گیرند. دیگر چه می‌خواهید؟

رشته های بدون کنکور زبان: چی داریم، چی نداریم؟

لیست رشته های بدون کنکور زبان

همانطور که در جدول دیدید، فقط انگلیسی نیست. ولی به دلیل اینکه انگلیسی حالا حالاها پرطرفدار است، اول سراغ زبان انگلیسی بدون کنکور می‌رویم. این رشته کلا در دانشگاه 3 زیرشاخه دارد: زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی.

1. زبان و ادبیات انگلیسی، ماجرای پسر بچه جادوگر

هری پاتر و جنگ نفس گیر او را با لرد ولدمورت حتما شنیده‌اید. داستان مرگ و زندگی. اینکه باید قوی باشید تا زنده بمانید. اگر عاشق قصه‌های معروف دنیا و صنایع ادبی هستید، زبان و ادبیات انگلیسی خوراک خودتان است.

تازه این اول کار است! فکر کردن شما هم باید انتقادی باشد زیرا بعدا باید هم نقد ادبی بنویسید و هم آن را در کلاس ارائه دهید.

پس اگر دوست ندارید دردسر فکر کردن و غرق شدن در ادبیات کلاسیک را به جان بخرید، اصلا سراغ این رشته نروید. اگر هم عاشق شکسپیر و این حرفا باشید، این رشته شعر و نمایشنامه هم دارد. در مورد این رشته کافیست بگوییم که همه جای دنیا برای آن کار هست و در به در دنبال کارشناس حرفه‌ای در این رشته می‌گردند!

2. آموزش زبان انگلیسی

اگر پایه زبان تان البته زبان غیر مادری تان قوی است، سراغ آموزش زبان بروید، زیرا مکالمه در آموزش زبان حرف اول را می‌زند. یعنی باید همیشه از بقیه جلوتر باشید و دائم اصطلاحات روز را بلد باشید. آموزش زبان فقط گفتن repeat after me و طوطی وار درس دادن نیست!

باید هم خدای لغت و هم  روش تدریس باشید. اینکه در مغز به یک مشت زبان بسته I am blackboard را فرو کنید که تا آخر عمر در ذهنشان باقی بماند! کار سختی است ولی انجام شدنی.

3. مترجمی زبان انگلیسی، باید فارسی بلد باشید!

به شهر زبان خوش آمدید! مترجمی زبان انگلیسی مثل شهر عجایب است. پر از جمله و محتوای رمزآلود که باید کلید آن را کشف کنید. اگر سراغ این رشته می‌آیید این تفکر که فقط انگلیسی را دور بیندازید! اتفاقا باید اول از همه فارسی شما قوی باشد.

در ضمن، کلی رمان و داستان فارسی و انگلیسی هم باید بلد باشید، زیرا دایره لغات شما را بالا می‌برد.

نگویید که نگفتیم. بعدا با یادگرفتن گرامر و واژگان، می‌توانید حتی محتوا تولید کنید. خُب، این بستگی به تلاش و علاقه شما دارد. باید ترجمه را با گوشت و خون خود لمس کنید یا کلا آن را بشویید بگذارید کنار! این را گفتیم که اگر فقط دو زبان را بلد باشید مترجم نمی‌شوید.

4. بفرمایید روسی!

بفرمایید روسی

قضیه روسی اصلا متفاوت است. زبان روسی هم الفبای خاص دارد و هم لهجه خاص. از یادگیری عدد و ضمیرهای مختلف بگیرید تا سطح‌های بالا مثل نمایشنامه و مقاله نویسی. کلا برای این زبان باید تنظیمات خودتان را به کارخانه برگردانید! زیرا روسی موارد اشتراکی با زبان‌های انگلیسی یا فارسی دارد.

فرق این رشته با زبان انگلیسی این است که در کارشناسی زیرشاخه ندارد. برای اینکه گرایش‌های مترجمی، آموزش یا ادبیات بخوانند باید ارشد بخوانید.

5. زبان و ادبیات ارمنی

بعضی شهرها به ویژه اصفهان و تبریز، مدارس ارمنی زبان دارند. برای همین، معلم ارمنی باید باشد تا زبان ارمنی به دانش آموزان درس دهد. رشته‌ای کاملا خاص، مثل روسی، خط نوشتاری و زبان گفتاری خاصی دارد. باید از اول املا و ادبیات ارمنی‌ها را بخوانید. البته این رشته در مقایسه با انگلیسی کاربرد کمتری دارد.

6. زبان و ادبیات عربی، شیرین و خوشمزه

برای عربی در دانشگاه دیگر دنبال هذا و هذه نباشید. شاید الان در ذوقتان بخورد، ولی فقط باید عاشق عربی باشید تا آن یاد بگیرید. بیشتر دانشگاه‌های دولتی این رشته را دارند ولی بعضی غیرانتفاعی‌ها و پیام نوری‌ها هم دانشجو می‌پذیرند.

جدا از بحث افعال و ثلاثی‌های مجرد، با ادبیات کشورهای عربی هم آشنا می‌شوید. مثلا  زبان محاوره کشورهای عربی  مثل قطر با عراق فرق دارد. این همه کشور عربی زبان است که نیاز به مترجم یا کارشناس زبان عربی دارند.

7. اول فرانسوی، بعد انگلیسی!

آیا می‌دانستید قبل از زبان انگلیسی، فرانسه زبان بین المللی بوده است؟ در ایران هم قبلا در مدرسه دارالفنون اولین زبان خارجی فرانسوی بوده است.

اگر عاشق گردش و گردشگری هستید، فرانسوی هم گزینه خوبی است؛ زیرا کلی کشور در دنیا هستند که فرانسوی صحبت می‌کنند. یعنی اگر مترجم شرکت خوب یا راهنمای تور شوید فقط پول پارو می‌کنید.

این رشته بدون کنکور بیشتر در دانشگاه‌های تاپ روزانه تدریس می شود، برای همین معدل خوبی می‌خواهد. از حالا باید تلاش کنید تا نمره زبان شما بالا شود، چون تنها شرط در این رشته معدل بالا است و فقط شما نیستید که می خواهید فرانسوی بخوانید. برای قبولی در این رشته با بقیه داوطلبان مقایسه می‌شوید که آیا نمره شما خوب است یا نه.

سوالات متداول در مورد رشته های بدون کنکور زبان

1- با دیپلم فنی هم می توانم زبان بخوانم؟
بله. ولی در رشته‌های مترجمی زبان چینی، فرانسوی و انگلیسی دانشگاه جامع علمی-کاربردی.

2- زبان ایتالیایی و آلمانی هم بدون کنکور می توانم بخوانم؟
بله. دانشگاه آزاد علاوه بر اسپانیایی، زبان آلمانی و ایتالیایی بدون کنکور هم دارد.

3- رشته زبان بدون کنکور فقط کارشناسی است؟
خیر. رشته‌های مترجمی زبان چینی، فرانسوی و انگلیسی در مقطع کاردانی هم ارائه می‌شوند.

4- ظرفیت کدام دانشگاه ها برای رشته زبان بدون کنکور بیشتر است؟
معمولا ظرفیت دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در مقایسه با دولتی بیشتر است.

سخن پایانی

رشته‌های بدون کنکور زبان تنوع زیادی دارند. در کل چیزی که مهم است، نمره معدل دیپلم شماست. هم دانشگاه‌های دولتی و هم غیردولتی‌ها رشته‌های زبان را پذیرش دارند. البته یک سری رشته‌ها مثل زبان ارمنی هستند که فقط در دانشگاه‌های خاص ارائه می‌شوند.
برای بیشتر شدن معدلتان بهتر است به سبکی نو سری بزنید.

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام. ممنون از مقاله خوبتون مفید بود برام
    فقط یه سوال، اگه بدون کنکور وارد دانشگاه دولتی بشیم بازم تحصیلمون رایگان هست؟ یا باید شهریه پرداز باشیم؟

    • سلام الناز عزیز، رشته‌ های روزانه در تمامی رشته‌ ها رایگان است، حتی داوطلبانی که نحوه پذیرش آن‌ ها از طریق روزانه بدون کنکور باشد از پرداخت شهریه معاف خواهند بود، مگر اینکه در پردیس خودگردان دوره روزانه قبول شده باشند که برخلاف تصور داوطلبان رایگان نبوده و دانشجویان موظف به پرداخت هزینه برای تحصیل خود هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید