بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت (7 رشته آینده دار و پولساز)

بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت

آلبرت انیشتین می‌گوید:

بدون ریاضی، هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید؛ همه چیز در اطراف شما ریاضی است!

آیا می‌دانستید تقریبا 500 هزار نفر از طریق رشته های ریاضی و فنی-مهندسی (STEM) در دنیا فقط به کانادا مهاجرت کرده‌اند؟ از این بین 39 درصد مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، 41 درصد بقیه رشته‌های مهندسی، 54 درصد شیمی بوده است. این قدرت رشته ریاضی است که در همه جای دنیا برای آن کار باشد.

این تازه گوشه‌ای از آینده این رشته است. برویم باهم ببینیم ریاضی چه هدیه‌ای برای شما آورده است و بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت کدام رشته‌ها هستند!

آمار مهاجرت به کانادا در رشته های مختلف

1.   تحلیلگر داده و درآمد میلیاردی در خارج از ایران!

همانطور که از نامش پیداست، سر و کارش با داده‌های مختلف است. این رشته خیلی به ریاضی نزدیک است، زیرا چیزی فراتر از اعداد و ارقام است. یعنی ذات آن حل مسئله است و اگر عاشق ریاضی هستید در این رشته موفق می‌شوید.

در این رشته یک سری داده مثل عدد، تصویر، صوت و حتی کلمه به شما داده می‌شود. پس از آن، باید بوسیله ابزارهای آماری، یک الگوی کلی پیدا کنید و نتیجه را ارائه دهید. برای همین، موقعیت‌های شغلی زیادی پیش روی شما است مانند تحلیلگر بازار، تحلیلگر کسب و کار و تحلیلگر عملیاتی. خبر خوب این است که دانشگاه‌های بزرگی مانند بیرمنگام و لنکستر در این رشته بورسیه می‌دهند.

درآمد باور نکردنی 2 میلیارد تومان در ماه!

بازار این کار در این حد است که اداره آمار کار آمریکا (BLS) رشد 3 درصدی برای این شغل پیش بینی کرده است. درآمد این رشته که هم قابل توجه است؛ حقوق بین 73 تا 127 هزار دلار در سال که درآمد کمی نیست! یعنی تقریبا بین 2 میلیارد و 200 میلیون تا 3 میلیارد و 690 میلیون تومان.

2.   مهندسی عمران، غول رشته های مهندسی

رشته‌ای پر از طراحی، ساخت و اجرای سازه‌های مختلف مانند ساختمان، پل، سد، بزرگراه‌ها، کانال‌های آبی. هر سازه‌ای که امروزه فکرش را بکنید. پس حالا حالاها همه با عمران همه جای دنیا سر و کار دارند. مهندسی عمران شدیدا با ریاضی آمیخته است؛ از کارکردن با انواع داده‌های آمار و احتمال گرفته تا استفاده از حسابان و حل مسائل دیفرانسیل و انتگرال پیشرفته.

بورسیه تحصیلی هم که فت و فراوان دارد. مثلا بنیاد فردریش ابرت آلمان هرساله به تعدادی از دانشجویان این رشته کمک هزینه تحصیلی می‌دهد.

آینده کاری مهندسی عمران

مهندسی عمران از رشته‌هایی است که اکثر شرکت‌ها در دنیا خواهان آن هستند. از نظر درآمد هم که پول زیادی به جیب می‌زنید! بر اساس آخرین آمارها، میانگین حقوق مهندسان عمران تازه کار، 64 هزار دلار در آمریکا بوده است؛ این رقم فقط برای افراد تازه کار است. دیگه خودتان حساب کنید با چند سال سابقه کار چقدر پول پارو خواهید کرد!

3.  مهندسی کامپیوتر: گوگل در به در دنبال شما است!

مهندسی کامپیوتر و گوگل

به خاطر اینکه درس‌هایی مانند شناخت انواع الگوریتم، جبر خطی، ریاضی پیشرفته و برنامه نویسی در این رشته است، تفکر منطقی بالایی می‌خواهد. منطق ریاضی هم که خوره خودتان است.

مهندسی کامپیوتر شغل‌های زیادی مانند مهندس نرم افزار/سخت افزار، مهندسی شبکه، کارشناس امنیت فضای مجازی را در بر می‌گیرد. پس خیالتان از امنیت شغلی راحت باشد.

حالا قضیه گوگل و مهندس‌های کامپیوتر چیست؟

بهار هر سال، بورس تحصیلی شرکت گوگل برای برنامه نویس‌ها را داریم. شرکت گوگل 10 هزار دلار به برنامه‌نویسان و دانش‌آموخته‌های برتر رشته مهندسی کامپیوتر بورسیه تحصیلی اهدا می‌کند. پس این یک فرصت عالی برای شماست اگر عاشق کُد نوشتن و فلوچارت هستید.

آینده کاری مهندسی کامپیوتر

سراغ مهندسی کامپیوتر بروید، ضرر نمی‌کنید؛ زیرا حداقل اگر برنامه نویس خوبی از شما درنیامد، در رشته‌هایی مثل شبکه یا مدیر فناوری اطلاعات می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید. خیلی ساده می‌توان گفت کامپیوتر یکی از بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت است.

4.   مهندسی برق را دست کم نگیرید!

مهندسی برق در مورد طراحی، ساخت و تست تجهیزات و سیستم‌های الکتریکی است. درس‌هایی مثل دیفرانسیل و جبر خطی اینجا خیلی به درد شما می‌خورد؛ زیرا در سیستم‌های مخابراتی به جبر خطی و دیفرانسیل شدیدا نیاز دارید. این رشته گرایش‌های مختلفی مانند مهندسی قدرت، الکترونیک، مخابرات، کنترل و پزشکی دارد.

این رشته هم بورسیه دارد؛ در این حد که مثلا دانشگاه‌های بزرگی مانند آیووا حدود 250 هزار دلار به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی می‌دهد.

2 میلیارد تومان در ماه با مهندسی برق؟!

به طور کلی، نیاز به مهندس برق در دنیا رو به افزایش است. پیش بینی می‌شود این رشته تا سال ۲۰۳۰ رشد ۷ درصدی داشته باشد؛ پس مهندسی برق فعلا اشباع نشده است. همچنین به دلیل اینکه زیر شاخه برق قدرت بیشتر در محیط‌های صنعتی است، درآمد آن هم بیشتر است. کمترین درآمد سالیانه این رشته ۶۲ هزار دلار یعنی نزدیک به دو میلیارد تومان که رقمی چشمگیری است.

5.  مهندسی شیمی

از رياضی در این رشته زیاد استفاده می‌شود‌. در این حد که باید برای مسائلی مانند ایمنی، میزان کارایی و تولید محصولات جدید مانند پلاستیک، پلی استر یا حتی نایلون، راه حل ریاضی وار ارائه دهید.

برای شیمی همیشه کار هست !

مهندسی شيمی در خارج از کشور فرصت‌های شغلی زیادی دارد. در دنیا کشورهای بزرگ صنعتی مانند آمریکا، آلمان، کانادا، روسیه، سوئیس، چین، فنلاند و بلژیک به مهندس شيمی نیاز دارند. کاربرد شیمی آنقدر  وسیع است که برای شما چندین موقعیت شغلی وجود دارد‌ مانند:

  • مهندسی صنایع غذایی
  • مهندسی انرژی
  • مهندسی پتروشیمی
  • مهندسی معدن
  • مهندسی گاز
  • مهندسی پلیمر

6.   مهندسی صنایع، فرصت منحصر به فرد برای دانش آموزان رشته ریاضی

مهندسی صنایع گره گشا است و بی رقیب.

مهندسی صنایع رشته‌ای کاملا کاربردی که بیشتر به بررسی بهینه سازی خط تولید می‌پردازد‌؛  مثلا ارائه روشی برای حداقل کردن مواد زائد در خط تولید‌ یا طراحی سیستم‌های کارآمد. ویژگی این رشته، ریزبینی و توجه به نکاتی است که بقیه به آن توجه نمی‌کنند‌؛ چیزی که در ریاضی بسیار دیده می‌شود‌.

دوره مهندسی صنايع در کل دنیا اصولا چهار ساله است که بسته به دانشگاه مقصد، تعداد دوره‌ها متفاوت است.

مهندسی صنايع در کشورهای توسعه یافته مانند کانادا، آمریکا، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، دانمارک و آلمان بسیار متقاضی دارد. مثلا مراکز مختلفی مانند دانشگاه ایالتی و مؤسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا هر ساله بخشی از هزینه‌های تحصیلی دانشجویان را بورسیه می‌کند.

مهندسی صنايع، هنوز اشباع نشده است!

مهندسی صنايع مانند رشته‌های دیگر، اشباع نشده است. پیش بینی می‌شود این شغل تا سال ۲۰۳۰ افزایش ۱۴ درصدی داشته باشد‌. همچنين، با این رشته در بیمارستان‌ها، موسسات مالی، بانک و  شرکت‌های بیمه هم می‌توانید کار کنید. تازه اگر بدون سابقه هم وارد بازار کار شوید، حداقل ۵۹ دلار در سال می‌توانید درآمد داشته باشید، چه برسد به وقتی که در کارتان با سابقه شوید.

7.  مهندسی مکانیک؛ برای جان سخت‌ها!

مهندسی مکانیک و بهترین رشته های کنکور

رشته ای پرهیجان ولی سخت مسیر. سخت برای این که اگر ریاضی شما قوی نباشد، در این رشته دوام نمی‌آورید؛ زیرا پر از محاسبات عددی است. مثلا درس استاتیک پر از فرمول و روابط رياضی است که باید آن‌ها را حل کنید. اگر حوصله حل مسئله‌های سخت را ندارید، اصلا به سراغ این رشته نروید.

بورسیه تحصیلی گرفتن برای مهندسی مکانیک با این همه کبکبه و دبدبه که گوش فلک را کر کرده، کمی سخت است؛ یعنی نه این که نشود با آن مهاجرت کرد، نه! می‌شود اما باید پوستتان کنده شود و خیلی درس بخوانید.

خُب، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد!

بازار کار مهندسی مکانیک، بازاری رو به رشد

طبق آخرین آمارهای اداره کار آمریکا، این رشته رشد ۴ درصدی خواهد داشت که درصدی قابل قبولی است. ولی این آمار فقط در آمریکا است؛ در کشورهایی مانند کانادا، این میزان به طور چشمگیری رو به افزایش است.

پس بستگی به کشوری دارد که می‌خواهید در آن درس بخوانید. برای همین توصیه می‌شود در مورد کشور  مقصد خود خوب تحقیق کنید‌.

سوالات متداول بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت

1- بازار کار کدام رشته های ریاضی برای مهاجرت بهتر است؟
بر اساس جدیدترین آمارها، بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر و برق در مقایسه با بقیه بهتر  است.

2- بورسیه گرفتن برای کدام رشته ریاضی سخت تر است؟
رشته مهندسی مکانیک.

3- چه رشته ریاضی راحت تر بورسیه می‌دهد؟
در رشته مهندسی عمران و کامپیوتر در مقایسه با بقیه بهتر بورسیه می‌گیرند.

 

سخن پایانی

بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت اکثرا شامل رشته های مهندسی می‌شوند مانند صنایع، شیمی، کامپیوتر و غیره. اما در این بین رشته‌هايی هم هستند که به تازگی رشد کرده‌اند؛ مانند تحلیلگر داده که تقریبا جدید هستند. تعداد رشته‌های رياضی که بورسیه می‌شوند کم نیست ولی با تحقیق بیشتر می‌توانید رشته مورد علاقه خود را پیدا و برای آن برنامه ریزی کنید.

همه این کارها را می‌توانید در یک اپلیکیشن همه کاره و خفن که برای کنکوری‌ها است انجام دهید و راهتان را پیدا کنید. سبکی نو بهترین اپلیکیشن برای کنکوری ها است و اینجاست تا راه را برایتان باز کند!

4 دیدگاه‌ها

    • سلام محمد عزیز. این انتخاب خیلی به علاقه خودتون بستگی داره. پیشنهاد میکنیم حتما با مشاوران ما در مجموعه برای انتخاب درست مشورت کنید.

    • سلام دوست عزیز، بله. فارغ التحصیلان رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان، می توانند با انتخاب رشته کامپیوتر شاخه نرم افزار یا آی تی، وارد شغل برنامه نویسی شوند. برای مهاجرت هم باید بدونید که برنامه نویسی یکی از بهترین مشاغل هست که از طریق اون میتونید یک پیشنهاد شغلی در آینده بگیرید و به کشور مورد نظر خودتون مهاجرت کنید و یا اینکه به صورت فریلنسری و دورکاری با هر شرکتی در هر جای دنیا کار کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید