شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی در سال 1401

شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی

شاید برخی از شما تجربه مراجعه به روانشناس را داشته باشید و یا شاید محیط و فضای اتاق درمانگر باعث کنجکاوی شما شده باشد.

حتی ممکن است با مراجعه به کلینیک‌های روانشناسی و دیدن اتاق درمانگر به حرفه روانشناسی علاقه‌مند شده باشید.
در این میان ممکن است تعدادی از شما قصد تحصیل در رشته روانشناسی را داشته باشید و البته همه هم که قصد ندارند درگیر کنکور شوند.

خیلی‌ها هم در دانشگاه آزاد این رشته را دنبال می‌کنند که دلیل آن هر چیزی می‌تواند باشد! از حوصله نداشتن برای درس خواندن در دوره کنکور بگیر تا وضع مالی جیب پدر که کفاف شهریه دانشگاه آزاد را می‌دهد! 🙂

به هر صورت ما می‌خواهیم در این مقاله درباره شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی صحبت کنیم و ببینیم اوضاع از چه قرار است.

واقعیتی درباره شهریه دانشگاه آزاد 

تغییرات شهریه دانشگاه آزاد

حتما این نکته را می‌دانید که برای تحصیل در دانشگاه آزاد رشته روانشناسی، باید مبلغی به عنوان شهریه ثابت و متغیر پرداخت کنید و همینطوری الکی با رتبه و نمره نمی‌روید دانشگاه!

مبلغی که هر دانشجو باید پرداخت کند بسته به رشته، مقطع آموزشی و گروه آزمایشی متفاوت است. مثلا شهریه رشته روانشناسی دانشگاه آزاد با شهریه رشته معماری این دانشگاه تفاوت دارد؛ آن هم تفاوت اساسی!

حالا سوال پیش می‌آید که چرا هر مقطع و گرایش هزینه‌ای متفاوت دارد؟

با توجه به این که هر رشته‌ای نیازهای مختص به خود را دارد و از امکانات متفاوتی در دانشگاه استفاده می‌کند، هزینه متفاوتی هم دارد. مثلا برای رشته معماری که از کارگاه‌های دانشگاه استفاده می‌شود، برای دانشگاه هزینه دارد و به همین دلیل هم هزینه تحصیل در آن با شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی متفاوت است.

با توجه به مقطع تحصیلی، هزینه شهریه ثابت، تعداد واحدهای متغیر، ارائه پایان نامه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و… شهریه هر رشته، مقطع و گرایش متفاوت باشد.

به هر حال چه با کنکور و چه بدون کنکور می‌توانید در دانشگاه‌های آزاد به تحصیل بپردازید. اینجا پول حرف اول را می‌زند!

خوشبختانه یا متاسفانه شهریه برای افرادی که با کنکور وارد دانشگاه آزاد می‌شوند با افرادی که بدون کنکور در این دانشگاه به تحصیل می‌پردازند، یکسان است.

یعنی شما چه با نمره و رتبه عالی وارد دانشگاه آزاد شوید، چه رتبه کنکورتان مثل شماره موبایل پدرتان باشد، به یک اندازه شهریه می‌دهید و فرقی با بقیه ندارید!

از طرفی دانشجویان می توانند 15 درصد از شهریه را همان ابتدا و مابقی را تا قبل از شروع امتحانات ترم پرداخت کنند که خب برای کسانی که نمی‌توانند هزینه را یکجا پرداخت کنند شرایط خوبی است.

شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی در سال 1401 – 1402 (ثابت و متغیر)

برسیم به بحث اصلی خودمان!

دانشگاه آزاد دارای شهریه ثابت و متغیر است که البته شهریه ثابت بسته به سال ورود شما به دانشگاه، تغییر پیدا می‌کند و هر سال بیشتر می‌شود.

بله خب! هر چه بیشتر درس بخوانید، بیشتر باید پول بدهید 🙂

شهریه متغیر دانشجویان با توجه به تعداد واحدی که انتخاب می‌کنند، متغیر است. مثلا شهریه افرادی که 24 واحد انتخاب می‌کنند در مقایسه با افرادی که 18 واحد را برمی‌دارند، بیشتر است.

شهریه ثابت دانشگاه آزاد معمولا از 700 هزار تومان شروع و در مقاطع بالاتر به 7 میلیون تومان هم می‌رسد.

شهریه متغیر هم با توجه به درس و دانشگاه متفاوت است. مثلا اگر درس تخصصی باشد، هزینه آن بیشتر از یک درس عمومی است.

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد با دانشگاه دولتی شبانه

در این قسمت با مقایسه و بیان تفاوت‌های کوتاه اما کاملی که بین هزینه‌های دانشگاه آزاد و شبانه انجام می‌دهیم بهتر می‌توانید به تصمیم گیری برسید.

  • شهریه دانشگاه دولتی اما شبانه 

دانشگاه‌های دولتی علاوه بر دوره‌های روزانه، دوره‌های دیگری به نام شبانه هم دارند که بعد از روزانه از پرطرفدارترین دوره محسوب می‌شود. در دوره‌های شبانه باید بابت محل تحصیل شهریه پرداخت کنید. شهریه شبانه شامل ثابت و متغیر است که هر سال 10 الی 15 درصد بر روی شهریه افزوده می‌شود.

شهریه مقطع شبانه به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد اما از 300 هزار تومان آغاز و تا 10 میلیون تومان ادامه دارد.

  • شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی

برای مثال شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان در یک سال باید تقریبا 5 میلیون و 700 هزار تومان بپردازید؛ البته در صورتی که هر ترم 18 واحد بردارید که این هزینه در سال‌های بعدی 10 الی 15 درصد افزایش پیدا می‌کند.

شهریه گفته شده برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری چند برابر می‌شود.

شهریه رشته روانشناسی دانشگاه آزاد

آینده کاری لذت بخش رشته روانشناسی 

بعد از مقطع کارشناسی ارشد برای شما این امکان وجود دارد که در کلینیک‌های روانشناسی و یا در مطب‌ها، مدارس، سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، مراکز توانبخشی، مهد کودک‌ها و… با توجه به تخصصی که دارید مشغول به کار شوید.

درست است که تحصیل در رشته روانشناسی دانشگاه آزاد تا مقطع دکتری هزینه‌ بالایی دارد اما اگر تبدیل به یک روانشناس و درمانگر حرفه‌ای شوید همه هزینه‌هایی را که در دوران تحصیل داشته‌اید به راحتی کسب می‌کنید.

درآمد این رشته به عوامل و شرایط مختلفی وابسته است اما در صورتی که بتوانید در شهرهای بزرگ مشغول به کار شوید خیالتان از درآمدتان راحت خواهد بود و به نسبت شهریه‌ای پرداخت کرده‌اید درآمد بسیار خوبی به شما برمی‌گردد.

در صورتی که در محیط‌ها و شهرهای کوچکی مشغول به کار باشید، درآمد شما به نسبت افرادی که در شهر ساکن هستند، پایین‌تر است؛ زیرا در محیط‌های کوچک، کمتر از حد معمول به روانشناس‌ها اعتماد می‌کنند.

با این حال اگر مهارت کافی داشته باشید حتما در شهرهای کوچک هم به موفقیت و درآمد می‌رسید؛ به عبارت دیگر، اگر کارتان خوب باشد، هر جا که باشید درآمد خودش را به شما می‌رساند!

اما خب باید بدانید که دانشجویان رشته روانشناسی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند نسبت به سایر دانشجویان این رشته خوش شانس ترند.

می‌پرسید چرا؟

با در نظر گرفتن شرایط و افراد جامعه روز به روز بر فرهنگ مراجعه و کمک گرفتن از روانشناسان افزوده می‌شود. امروزه تقریبا همه ارگان‌ها نیاز به روانشناس را در خود احساس می‌کنند. شاید برای شما دانستن این مورد جالب باشد که حتی در تیم‌های فوتبال نیز از روانشناس‌های خبره استفاده می‌شود.

بنابراین خیالتان از بابت بازار کار و شغل راحت باشد اما خیلی هم قضیه را شل نگیرید!

یادتان باشد که شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی در مقایسه با دانشگاه دولتی شبانه و غیر انتفاعی بیشتر است؛ پس اگر می‌خواهید این هزینه به شما برگردد باید درست و حسابی بچسبید به کار و افزایش مهارت‌هایتان.

سوالات متداول درباره شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی

1-آیا شهریه افرادی که با کنکور یا بدون کنکور وارد دانشگاه آزاد می شوند، فرق می کند؟
خیر! شهریه چه با کنکور و چه بدون کنکور یکسان است. 

2- آیا شهریه دانشگاه آزاد را باید به صورت یک جا پرداخت کرد؟
خیر! دانشگاه آزاد فکر همه جا را کرده است و تنها 15 درصد از شهریه را موقع ثبت نام از شما می‌گیرند.

 

سخن پایانی

در این مقاله به صورت تقریبی میزان شهریه دانشگاه آزاد رشته روانشناسی و بازار کار آن را به صورت تقریبی بررسی کردیم. با اتمام مقاله و محاسبه هایی که صورت گرفته شد به خوبی از هزینه و شهریه‌هایی که یک دانشجوی رشته روانشناسی باید پرداخت کند مطلع می‌شوید.

امیدواریم با این مقاله بتوانید تصمیم بگیرید که این رشته در دانشگاه آزاد به درد شما می‌خورد یا نه. اگر هم هنوز سردرگم هستید، می‌توانید با دانلود بهترین اپلیکیشن برای کنکوری‌ ها و استفاده از بخش انتخاب رشته آن، فکری به حال خودتان بکنید!

سبکی نو همیشه اینجاست تا شما را راهنمایی کند!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید